Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademieStudieondersteuningProfielwerkstukGammasteunpuntOnderwerpenAardrijkskunde

Autovrije binnenstad

Autovrije binnenstad
Autovrije binnenstad

Is het je al wel eens opgevallen dat er in het centrum van sommige Europese steden hele smalle wegen zijn waar je wel kunt fietsen en kunt lopen maar waar je niet of lastig kunt autorijden omdat de wegen zo smal zijn, zoals in Groningen of in Amsterdam? Veel Europese steden hebben een historische binnenstad die soms al wel 1000 jaar oud is en niet gebouwd is voor het gebruik van auto’s. Om dit ruimteprobleem voor auto’s op te lossen, is er op veel wegen in binnensteden eenrichtingsverkeer ingevoerd. De laatste jaren zijn er ook tal van plannen van gemeenten om de historische binnenstad autovrij te maken. Waarom zijn er in sommige steden (met een historische binnenstad) plannen om de stad autovrij te maken, terwijl andere steden juist wel het vervoer met de auto promoten in de historische binnenstad? Je zou kunnen onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van een autovrije binnenstad, maar houd hierbij ook rekening met de realiseerbaarheid.

Smalle straatjes en weinig ruimte

Europese binnensteden zijn gebouwd in een periode dat de auto nog niet was uitgevonden. Door de opkomst van de auto in de 20e eeuw, werd het steeds drukker en chaotischer in de binnensteden. De opkomst van auto’s als toekomstig vervoersmiddel werd in sommige steden sterk gefaciliteerd, met behulp van een autogericht beleid en de realisatie van auto-infrastructuur die soms de plaats innam van de fietsinfrastructuur. Centrale pleinen werden destijds ook gebruikt als parkeerplaats, zoals te zien is op de afbeelding van de Vismarkt in Groningen. Toch nam de populariteit van de auto vanaf de jaren ’70 af en nam het fietsgebruik in Nederland en ook in sommige andere landen toe. Waardoor kwam deze verandering in het gebruik van deze vervoersmiddelen tot stand?

Op de Vismarkt in Groningen reden vroeger nog auto's
Op de Vismarkt in Groningen reden vroeger nog auto's

Schone lucht en weinig lawaai

Het klinkt ideaal: een binnenstad zonder chaotische, onoverzichtelijke verkeersituaties en weinig uitlaatgassen. Maar waarom rijden er dan nog steeds veel auto’s in de Nederlandse binnensteden? Er zijn natuurlijk ook nadelen verbonden aan autovrije of autoluwe binnensteden, zoals de bereikbaarheid van steden. Maar wegen die op tegen de voordelen?

Je profielwerkstuk

Hoe zou jouw (nabije) stad er uitzien zonder auto’s? Tijdens je profielwerkstuk kun je inzoomen op een specifieke stad en dan de rol van de auto bespreken in die stad en de kansen voor een autovrije binnenstad. Je kunt ook voorbeelden opzoeken van steden waar ze vooroplopen met het streven naar een autovrije binnenstad. Verder zou je ook kunnen denken aan het gebruik van andere vervoersmiddelen in plaats van de auto in binnensteden, zoals de tram en de realiseerbaarheid hiervan. Maar er zijn nog tal van mogelijkheden die je binnen dit onderwerp kan onderzoeken. Wees creatief!

Je profielwerkstuk over het verkeerscirculatieplan en autovrij Groningen

Groningen kent een rijke geschiedenis wat betreft het autovrij maken van de binnenstad. Dat blijkt eens te meer uit dit veelomvattende artikel uit het Dagblad van het Noorden over het verkeerscirculatieplan en uit dit boekje over de bestemming van de binnenstad. Hoe zijn we gegaan van 1977 tot 2016? Achter de verschuiving van ‘zoveel mogelijk auto’ naar ‘zo weinig mogelijk auto’ zitten veel verschillende krachten. Je kunt het hebben over leefbaarheid, over duurzaamheid, maar ook over bereikbaarheid. Want hoe moeten minder mobiele mensen nu de binnenstad bereiken, nu de bussen eromheen moeten? Ken de geschiedenis, lees de huidige plannen en misschien kun je wel je PWS doen over de haalbaarheid van je eigen toepassing op het verkeerscirculatieplan!

Autodrukte in de tweede helft van de 20e eeuw
Autodrukte in de tweede helft van de 20e eeuw

Vind je dit een leuk onderwerp?

Dan is een studie aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen misschien wel iets voor jou. Volg eens een webklas of bezoek een open dag aan de RUG. Ook hebben we een blog waarbij we regelmatig geografische en planologische onderzoeken uitlichten. Neem eens een kijkje!

Wil je met dit onderwerp aan de slag maar heb je vragen? Mail dan naar gammasteunpunt@rug.nl.

Laatst gewijzigd:19 september 2017 15:28