Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse economen voorspellen medailleklassement Londen: acht keer goud voor Nederland

06 juli 2012

Nederland zal in het medailleklassement van de komende Olympische Spelen in Londen op de elfde plaats eindigen. Dat voorspellen de economen Gerard Kuper en Elmer Sterken van de Rijksuniversiteit Groningen op basis van een econometrisch model. Volgens dat model behaalt de Nederlandse equipe 23 medailles, waarvan acht keer goud, acht keer zilver en zeven keer brons. Kuper en Sterken publiceren hun voorspellingen op 6 juli 2012 in het economenvakblad Economisch Statistische Berichten.

Met voorgangers van het huidige model zijn vergelijkbare voorspellingen gemaakt voor de Winterspelen van 2002, 2006 en 2010, en voor de Zomerspelen in 2004 en 2008. ‘Onze voorspelling voor het medailleklassement van de Spelen in Beijing klopte best aardig’, stelt Kuper. ‘Het model voorspelde bijvoorbeeld correct dat China de Verenigde Staten van de eerste plek van het landenklassement zou verdrijven door meer gouden medailles te veroveren.’

Londen: Nederland op de elfde plaats

De voorspellingen van Kuper en Sterken zijn gebaseerd op economische variabelen zoals het inkomen per hoofd van de bevolking, de bevolkingsomvang, het thuisvoordeel en de WK-uitslagen van de relevante onderdelen. Volgens hen zal de Verenigde State opnieuw de meeste medailles winnen, maar behoudt China zijn eerst plek in het medailleklassement op basis van een hoger aantal gouden plakken. Groot-Brittannië kan vanwege het thuisvoordeel rekenen op vijftien extra medailles, maar dat is niet genoeg om Rusland van de derde plaats te verdringen.

Kuper en Sterkten voorspellen dat Nederland in het medailleklassement in Londen op de elfde plaats eindigt. Volgens Kuper is daarmee niet gezegd dat een top 10-klassering (zoals de ambitie van sportkoepel NOC*NSF luidt) uitgesloten is. ‘We weten uit eerdere schattingen dat de foutmarge van ons model vrij fors is. Per kleur geldt grofweg een range van twee medailles naar boven en twee medailles naar beneden. Toch geeft ons model een goede indicatie. Onze voorspellingen voor het gehele medailleklassement zijn altijd beter gebleken dan die van collega’s die vergelijkbare modellen gebruiken.’

Noot voor de pers

Economisch Statistische Berichten: De winnaars van de Olympische Zomerspelen van Londen (vol. 97, no. 4639/40, 6 July 2012, pp. 452-454)

Archief Economisch Statistische Berichten: De winnaars van Beijing