Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lichaamslengte belangrijk bij Amerikaanse verkiezingen

24 oktober 2012

Zowel in wetenschappelijke literatuur als de populaire media wordt wel beweerd dat een presidentskandidaat in de Verenigde Staten maar één ding hoeft te doen om de verkiezingen te winnen: langer zijn dan zijn tegenstander. Dergelijke stellingen zijn meestal gebaseerd op een arbitraire selectie van verkiezingen en op onvoldoende statistische analyses. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben nu op basis van gegevens van alle presidentsverkiezingen aangetoond dat lichaamslengte inderdaad een belangrijke factor is in de Amerikaanse verkiezingen.

Presidentskandidaten die langer waren dan hun tegenstander ontvingen in het verleden nationaal gezien meer stemmen – hoewel ze geen significant grotere kans hadden om de verkiezing daadwerkelijk te winnen. Langere presidenten worden bovendien vaker herkozen, en presidenten zijn gemiddeld veel langer dan mannen uit hetzelfde geboortecohort.

Het lengtevoordeel kan misschien worden verklaard door de associaties die mensen met lengte hebben: langere presidenten worden door geënquêteerde experts (politici en historici) vaker als ‘groot man’ bestempeld, met grotere kwaliteiten op het gebied van leiderschap en communicatie.

'Tall claims? Sense and nonsense about the importance of height of US presidents'; Gert Stulp (Afdeling Psychologie en Afdeling Gedragsbiologie RUG), Abraham P. Buunk (Afdeling Psychologie RUG), Simon Verhulst (Afdeling Gedragsbiologie RUG), Thomas V. Pollet (Afdeling Sociale en Organisatiepsychologie VU Amsterdam)

Gepubliceerd in The Leadership Quarterly, 9 oktober 2012: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1048984312000884

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:48
View this page in: English

Meer nieuws

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...

  • 05 maart 2024

    'Ook grijze muizen kunnen creatief zijn'

    Organisatiepsycholoog Eric Rietzschel onderzoekt creativiteit op de werkvloer. Volgens hem helpt creativiteit ons om verder te komen, maar is er ook een negatieve kant.

  • 04 maart 2024

    Een plantaardige sensor

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...