Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Profiel Internationalization

Aletta Dialoog in Santiago - Diversiteit en uitdagingen in de kindertijd

30 januari 2024

Op donderdag 25 januari 2024 organiseerde de Rijksuniversiteit Groningen (UG) een Aletta Dialoog in de residentie van de Nederlandse Ambassadeur in Santiago. Sprekers voor een publiek van ongeveer 70 Groningse alumni, partners en vertegenwoordigers van de overheid waren Dr. Mόnica Lόpez Lόpez (UG) en Dr. Claudia Capella (Universiteit van Chili).

Aletta Dialoog over diversiteit en uitdagingen in de kindertijd
Aletta Dialoog over diversiteit en uitdagingen in de kindertijd

Na openingstoespraken door de Nederlandse ambassadeur Carmen Gonsalves en de Groningse rector prof. Jacquelien Scherpen sprak Dr. Capella over het begrijpen en aanpakken van specifieke uitdagingen bij kinderen met traumatische ervaringen. Dr. Lόpez Lόpez richtte zich op haar bijdrage over LGBT-jongeren en hoe diversiteit in de kindertijd te verbinden met beroepen en de samenleving.

LGBTQ+ jongeren ervaren vooroordelen en discriminatie vanwege hun seksuele oriëntatie, genderidentiteit en -expressie in verschillende sociale contexten zoals de school, de gezondheidszorg of zelfs binnen hun eigen familie. Het is bekend dat deze ervaringen leiden tot ernstige en vaak chronische psychische problemen. Professionals die op verschillende terreinen werken, zoals onderwijs, gezondheidszorg en welzijnszorg, hebben de mogelijkheid om het welzijn van LGBTQ+-jongeren te beïnvloeden en hun veerkracht te bevorderen door middel van constructieve ondersteunende relaties en verbinding. Het ontwikkelen van gastvrije, inclusieve en rechtvaardige gezondheids- en onderwijsdiensten die investeren in het versterken van de banden tussen jongeren en professionals kan zowel de korte als de lange termijn resultaten van deze achtergestelde groep verbeteren.

Bij het bespreken van de rol van de onderzoeker in het verbeteren van het welzijn van LGBTQ+ jongeren, benadrukte Mónica het belang van luisteren naar gemarginaliseerde jongeren om te leren hoe ze beter ondersteund kunnen worden, maar ook om ze te betrekken in het proces van wetenschappelijke vorming.Volgens Mónica moet toekomstig onderzoek participatieve benaderingen bevatten die het mogelijk maken om paternalistische onderzoekspatronen te doorbreken en in plaats daarvan onze partners psychologische empowerment te laten ervaren, wat positieve resultaten kan opleveren zoals het ontwikkelen van vaardigheden en het opbouwen van leiderschapscapaciteit.

In haar bijdrage maakte Dr. Claudia Capella gebruik van haar uitgebreide expertise en onderzoek in de klinische psychologie van kinderen en adolescenten. Ze bood waardevolle inzichten in de unieke uitdagingen waarmee kinderen in Chili die traumatische ervaringen hebben meegemaakt, worden geconfronteerd. Claudia benadrukte het hoge percentage kinderen en jongeren die verschillende traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Ze benadrukte verder, gebaseerd op Chileense studies, dat bij kindermishandeling en seksueel misbruik vaak familieleden en bekenden betrokken zijn.

De gevolgen voor de psychologische en psychische gezondheid van kinderen met dit soort ervaringen werden getoond, evenals onderzoek dat door haar team is uitgevoerd en dat de mogelijkheid aantoont om deze ervaringen te boven te komen. Er werd gesproken over het belang van psychotherapie en sociale en familiale steun voor herstel, en over de manier waarop professionals op verschillende gebieden, instellingen en overheidsbeleid kunnen helpen om deze problemen aan te pakken.

De twee presentaties werden gevolgd door een geanimeerde discussie met het publiek. Na afloop van de Aletta Dialoog werd de avond vervolgd met netwerken tussen alumni en andere gasten.Al met al een zeer geslaagde avond met interessante inhoud, levendige discussies en volop gelegenheid om (opnieuw) met elkaar in contact te komen.

Aletta Dialogen
De Aletta Dialogen zijn een serie wereldwijde openbare dialogen die een eerbetoon zijn aan Aletta Jacobs' pioniersgeest, strijd voor vrouwenrechten, haar internationale blik en sterke band met onze universiteit. Elke Aletta Dialoog heeft een ander thema op het kruispunt van wetenschap en maatschappelijke uitdagingen. Dit thema wordt ingeleid door twee sprekers, een expert van de RUG en een lokale/regionale expert, waarna een discussie volgt tussen de experts en het publiek.

Aletta Jacobs (1854-1929) is ongetwijfeld een van de belangrijkste en meest bepalende personen in de geschiedenis van de RUG. Zij was de eerste vrouw in Nederland die zich aan een universiteit inschreef als reguliere student en de eerste vrouwelijke arts in Nederland. Verder was ze een voorvechtster van vrouwenrechten zoals geboortebeperking en stemrecht. Tot slot reisde ze ook de wereld rond (Europa, Zuid-Afrika, Egypte, Midden-Oosten, India, Japan, China en Indonesië) om te strijden voor de positie van vrouwen (met name stemrecht) en schreef hierover brieven die later werden gepubliceerd. Aletta Jacobs' pioniersgeest, strijd voor mensenrechten, haar internationale blik en sterke band met onze universiteit maken haar het ideale 'gezicht' voor de wereldwijde dialoog.

Laatst gewijzigd:30 januari 2024 15:50
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...