Alumnibijeenkomst Nieuwspoort Den Haag: Werking van de democratie

Wanneer:wo 04-10-2023 17:30 - 20:30
Waar:Nieuwspoort, Bezuidenhoutseweg 67, 2594 AC Den Haag

Wil je waardevolle en nieuwe inzichten verkrijgen over de werking van de democratie? Goed voorbereid je stem uitbrengen? Hierover in een informele setting discussiëren met één van de scherpste oppositiepolitici, de voorzitter van het College van Bestuur van de RUG en oud-studiegenoten, meld je dan aan voor deze alumni-avond.

Een alumnibijeenkomst met impact, want het gaat in het licht van de aanstaande landelijke verkiezingen over de werking van onze democratie. Renske Leijten, alumna en van 2006 tot 2023 lid van de Tweede Kamer, zal haar ervaringen delen als volksvertegenwoordiger. Leijten heeft zich jarenlang ingezet voor goede zorg, democratie, het referendum en is cruciaal geweest in het blootleggen van het toeslagenschandaal. Nu gaat zij zich op een andere manier bezighouden met onze democratie. Vanuit de theorie zal de voorzitter van het CvB RUG, prof. Jouke de Vries zijn visie geven. Dat doet hij vaker. Bijvoorbeeld door het schrijven van boeken, als columnist in de Staatscourant of door het geven van lezingen zoals de Binnenhof Lezing en nu dus door een interactieve lezing voor jou, RUG-alumnus, ook omdat de RUG jou nodig heeft en de band met jou wil versterken. Daarom willen we ook graag weten wat jou raakt rond het thema democratie en waarvoor jij warm loopt. Ook daar gaan we het over hebben op 4 oktober.

Concept programma woensdag 4 oktober

17.30 u. Inloop met broodje en koffie