Alumni Over alumni

Telefoon

Wat leuk, een special over de Selwerd studentenflats. Ik woonde in mijn eerste studiejaar, 1983-1984 in Selwerd II op de negende verdieping. Wat ik me o.a. herinner, is dat we met de hele verdieping (32 kamers!) één telefoon deelden. Deze hing in een soort bezemkast in de hal, naast de lift. Een luide bel klonk in de gang als de telefoon ging. Niemand had natuurlijk ooit zin om de moeite te doen om op te nemen, want hoe groot was de kans dat het voor jou was? Als beller moest je veel geduld hebben, want áls de telefoon al overging (meestal was-ie in gesprek) dan duurde het lang voordat er iemand zwichtte voor de herrie en opnam.
Verder was het alsof je op een camping woonde. Je had je eigen kamer, dat wel. Maar sanitair bevond zich in een soort toiletblok met wastafels en douches, aan het begin van de gang. Professionele schoonmakers kwamen alles schoonmaken - gelukkig. Niet alleen het sanitair maar ook de keuken. Niet afgewassen pannen en servies die op het aanrecht waren achtergebleven, zetten zij zonder pardon op het balkon, waar het soms erg lang stond weg te roesten.
Met een aantal mensen van mijn afdeling hadden we een eetgroepje. Je had een vaste dag waarop je kookte, en op de andere dagen kon je intekenen als je er was. Handig en ook gezellig.
Ik had er een prima eerste jaar, maar was ook blij dat ik het volgende jaar naar een klein studentenhuis kon verhuizen waar ik de keuken en douche met één medestudent deelde, en de telefoon met maar vijf anderen :-).
Evelyn van de Veen, Griekse en Latijnse taal en cultuur 1988

Laatst gewijzigd:09 oktober 2019 12:32