Over ons Actueel Voor de pers

Vonk, prof. dr. Gijsbert

Gijsbert Vonk

Gijsbert Vonk studeerde rechten in Amsterdam en Londen. Daarna promoveerde hij aan Tilburg University op een onderzoek op het terrein van het Europees socialezekerheidsrecht (1990). Nadat Vonk van 1993 tot 2006 hoofd was van de afdeling Juridische Zaken van de Sociale Verzekeringsbank in Amstelveen, werd hij hoogleraar socialezekerheidsrecht in Groningen. Van 1990 tot 2010 was hij tevens bijzonder hoogleraar socialezekerheidsrecht aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2015 kreeg hij van de Vereniging voor bestuursrecht (VAR) de VAR-Michielsprijs.

Vonks interessegebieden zijn (internationaal) socialezekerheidsrecht, publiekrecht, Europees recht en mensenrechten. Momenteel richt hij zich op de juridische aspecten van armoede, een onderwerp dat hij vanuit nationaal en Europees perspectief bestudeert. Daarbij gaat het om de gevolgen die het recht kan hebben voor mensen aan de onderkant van de samenleving. Hij zoekt daarbij actief de dialoog met de samenleving.

In 2016 werd Vonk genomineerd voor de Huibregtsenprijs 2016. Uit het juryrapport: "Hij laat op onnavolgbare wijze zien dat de problemen waarmee de sociaal zwaksten te maken hebben mede worden veroorzaakt door de werking van het recht. (...) Prachtig hoe Vonk een maatschappelijk én wetenschappelijk achterstandsgebied verkent en ontwikkelt."

Eerder in het nieuws

Artikel voor DvhN

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:04 december 2023 09:49