Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Presentation and treatment of biliary atresia

Ontlasting Kleurenkaart en vitamine-K injectie kan ernstige prognose leverziekte bij pasgeborenen verbeteren

Een Ontlasting Kleurenkaart voor ouders met pasgeboren kinderen kan vroegtijdige herkenning van biliaire atresie verbeteren, zodat behandeling op tijd kan starten en de prognose verbetert. Dat concludeert Mauri Witt in haar onderzoek.

Biliaire atresie (BA) is een zeldzame ziekte bij pasgeborenen. Verlittekening van de galwegen leidt tot ophoping van gal en onbehandeld tot progressief leverfalen en overlijden op jonge leeftijd. De enige behandeling die leverfalen kan uitstellen of voorkomen is de Kasai operatie. Voor de beste prognose moet deze operatie zo snel mogelijk plaatsvinden. Desondanks is bij twee derde van de patiënten een levertransplantatie nodig op de kinderleeftijd.

Witt toont aan dat biliaire atresie te laat wordt gediagnosticeerd doordat de alarmsymptomen, zoals ontkleurde ontlasting, niet herkend worden. Zij adviseert daarom de implementatie van een ontlasting kleurenkaart. Dat kan tot eerdere diagnose en behandeling leiden en daarmee de prognose verbeteren. Ook toont ze aan dat vitamine K druppels zoals die worden toegediend aan baby’s die borstvoeding krijgen, niet voldoende werken in de preventie van vitamine-K-afhankelijke bloedingen. Een eenmalige injectie bij de geboorte zou beter moeten werken, zoals tevens beschreven in dit persbericht uit april 2016: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/Eén-injectie-vitamine-K-voor-baby’s-beter-dan-dagelijks-druppelen.aspx Inmiddels is de eenmalige injectie ook door de Gezondheidsraad aan de overheid geadviseerd.

Tot slot toont Witt aan dat het behalen van de leeftijd van twee jaar met eigen lever een belangrijke mijlpaal is voor patiënten met biliaire atresie, omdat negentig procent van deze patiënten de volwassenleeftijd behaald en het merendeel zelfs zonder levertransplantatie.

Mauri Witt (1989) studeerde Geneeskunde aan de universiteit van Groningen Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling kinderchirurgie en kinder-MDL van het UMCG. Het onderzoek is deels gefinancierd door het Zeldzame Ziektenfonds en het UMCG Doelmatigheidsfonds. Witt is nu werkzaam als Spoedeisende Hulparts in opleiding in het Isala ziekenhuis in Zwolle De titel van haar proefschrift luidt: Presentation and treatment of biliary atresia.