Over ons Actueel Evenementen Promoties

Central in pathology and a source of clinically relevant biomarkers
Promotie:Y. van Sleen
Wanneer:26 februari 2020
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.M.H. (AnneMieke) Boots
Copromotors:prof. dr. E. Brouwer, dr. W.H. (Wayel) Abdulahad, K.S.M. van der Geest
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Monocyte and macrophage heterogeneity in giant cell arteritis and
polymyalgia rheumatica

Onderzoek naar witte bloedcellen op de plaats van ontstekingen bij reuscel arteritis en spierreuma

Reuscel arteritis (RCA) en spierreuma (polymyalgia rheumatica, PMR) zijn vaak overlappende, chronische aandoeningen waarbij, respectievelijk, ontstekingen optreden in slagaderen en gewrichten. RCA en PMR moeten langdurig behandeld worden met prednisolon. Prednisolon is een efficiënt afweersysteem-onderdrukkend medicijn, maar kent ook ernstige bijwerkingen. Om de ziekte beter te kunnen begrijpen en zo op het spoor te komen van meer gerichte behandelingsmogelijkheden met minder bijwerkingen, heeft Van Sleen in zijn proefschrift nader onderzoek gedaan naar witte bloedcellen, en specifiek naar macrofagen, die in grote aantallen voorkomen op de plaats van ontsteking.

Subtypen van deze macrofagen en hun voorlopers in het bloed, monocyten, hebben een rol in deze ziekten. Zo is uit zijn onderzoek gebleken dat een specifiek macrofaagsubtype verantwoordelijk is voor weefselschade in de slagaderwand. Daarnaast produceren deze cellen ook talrijke factoren, welke hij gemeten heeft in het bloed van de patiënten. Hij ontdekte dat deze factoren helpen bij het detecteren van slagaderontsteking (RCA) in PMR-patiënten. Dit is belangrijk voor patiënten, aangezien RCA geassocieerd is met ernstige complicaties zoals blindheid en scheuring van de aorta (aneurysma). Vervolgonderzoeken bij de patiënten wezen uit dat de ziekte mogelijk nog sluimerend doorgaat in de aangedane weefsels, ondanks de behandeling met prednisolon. Dit betekent dat de huidige behandeling in feite niet voldoet.

Tenslotte ontdekte Van Sleen ook een profiel van factoren in het bloed dat kan voorspellen of RCA- en PMR-patiënten kortdurend of langdurend behandeld dienen te worden met prednisolon. Dit laatste is goed nieuws voor de patiënt die met een korte behandeling, en daarmee minder bijwerkingen, toe kan.

CV Yannick van Sleen

Yannick van Sleen (1990) studeerde Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Monocyte and macrophage heterogeneity in giant cell arteritis and polymyalgia rheumatica: Central in pathology and a source of clinically relevant biomarkers”.