Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Understanding the effects of human capital on economic growth

‘Brain gain’ in plaats van ‘brain drain’: emigratie van vakbekwame werknemers versnelt economische groei in thuisland

In landen met een hogere emigratie van vakbekwame werknemers groeien kennisintensieve industrieën sneller. Dat concludeert Marianna Papakonstantinou in haar onderzoek naar potentiële internationale ‘spill-overs’ van menselijk kapitaal. Zij analyseerde de impact van migratie op het menselijk kapitaal van het thuisland. De migratie van zowel hoog- als middelhoogopgeleide werknemers leidt tot een positief effect op de economische groei. Dat duidt, wellicht verrassend, op een ‘brain gain’ in plaats van een ‘brain drain’, stelt Papakonstantinou.

Als mensen landsgrenzen oversteken, wordt het niveau van menselijk kapitaal van zowel het thuis- als het gastland beïnvloed. De richting waarin het menselijk kapitaal van het thuisland wordt beïnvloed, is op voorhand onbekend. Er zijn zowel negatieve als positieve krachten: aan de ene kant wordt het menselijk kapitaal negatief beïnvloed als hooggeschoolden migreren (‘brain drain’). Aan de andere kant is er steeds meer bewijs dat emigratie de vorming van menselijk kapitaal in het thuisland bevordert via feedbackmechanismen zoals terugkerende migranten, overgemaakt geld, netwerken en stimulerende effecten vanwege rolmodellen (‘brain gain’). Gezien de centrale rol van menselijk kapitaal voor economische groei, is het van groot belang om uit te zoeken hoe migratie de richting daarvan beïnvloedt. Papakonstantinou concludeert in haar proefschrift dat emigratie een positief effect heeft op de groei van kennisintensieve industrieën in het thuisland.