Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Formazanate as redox-active, structurally versatile ligand platform

Nieuwe liganden voor redoxreacties

Redox-actieve liganden zijn liganden die in staat zijn actief deel te nemen aan het maken/breken van bindingen met behulp van redoxreacties, bijvoorbeeld door te fungeren als elektrondonor of -acceptor. Wanneer dit type liganden gebonden is aan metaalcentra, biedt dit de mogelijkheid om ongebruikelijke redoxreacties te bewerkstelligen doordat instabiele oxidatietoestanden van het metaalcentrum worden vermeden. Dit geeft aanleiding tot nieuwe (katalytische) reactiviteit die met conventionele liganden niet toegankelijk is.

De ontwikkeling van nieuwe liganden met redox-actieve eigenschappen kan zich verheugen op toenemende belangstelling, vanwege de kansen die dit biedt om edele metalen te vervangen door goedkopere en minder schaarse elementen voor toepassing in (homogene) katalyse. Het ligand systeem dat Mu-Chieh Chang in zijn proefschrift beschrijft is gebaseerd op de NNCNN-structuur van formazan-verbindingen, die grote overeenkomsten heeft met de veelvuldig toegepaste b-diketimine liganden.

Chang beschrijft de synthese van nieuwe coördinatiecomplexen van dit ligand met de elementen Zink en Boor, alsmede de chemische en fysische eigenschappen van deze verbindingen. Zijn resultaten laten zien dat deze formazanaat anionen unieke redox-eigenschappen hebben en leggen een brede basis voor de verdere ontwikkeling van de (katalytische) reactiviteit van organometaalcomplexen met dit type ligand.

Het promotieonderzoek van Mu-Chieh Chang vond plaats bij de afdeling Moleculaire Anorganische Chemie van het Stratingh Instituut voor chemie, met financiering van NWO. Chang werkt inmiddels als postdoc onderzoeker bij de University of Chicago (VS).