Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Essays on planning in food processing industries. The case of a dairy factory

05 juli 2012

Promotie: dhr. T.J. van Kampen, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Essays on planning in food processing industries. The case of a dairy factory

Promotor(s): prof.dr. D.P. van Donk

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Planning in de zuivelindustrie

In de voedselverwerkingsindustrie worden logistieke vraagstukken steeds complexer. De productvariëteit en vraagonzekerheid nemen toe, terwijl de concurrentie intensiveert. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven heroverwegen hoe productieprocessen gepland en beheerst moeten worden. Planningsoverwegingen in de voedselverwerkingsindustrie worden echter gecompliceerd door de karakteristieken van deze bedrijfstak, zoals houdbaarheid en minimale productiehoeveelheden. Tim van Kampen laat in zijn proefschrift zien hoe deze karakteristieken invloed hebben op de planning. Onderwerpen die aan bod komen zijn het bepalen van productie- en bufferstrategie en het uitstellen van het moment waarop een product zijn definitieve vorm krijgt. Van Kampen deed hiervoor een case-onderzoek in een melkverwerkingsfabriek waar deze planningsuitdagingen spelen. Simulatiestudies voegde hij toe om de uitkomsten van het onderzoek te verbreden. Door een aanpak te kiezen die dicht bij de praktijk blijft, beoogt het onderzoek bij te dragen aan nieuwe inzichten voor zowel wetenschap als praktijk.

Tim van Kampen (Assen, 1983) studeerde technische bedrijfswetenschappen aan de RUG. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en de Groningse onderzoekschool SOM. Momenteel is Van Kampen als manager werkzaam bij Friesland Campina en verantwoordelijk voor het verbeterprogramma in de vestiging Leeuwarden.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01