Over ons Actueel Voor de pers

Jeronimus, dr. Bertus

Bertus Jeronimus
Bertus Jer

Bertus Jeronimus is Universitair Docent en persoonlijkheidsonderzoeker aan de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen. Jeronimus studeerde Nederlands recht en klinische en ontwikkelingspsychologie aan de RUG. In 2015 promoveerde hij aan deze universiteit op een proefschrift over de invloed van omgevingsfactoren (zoals stressvolle gebeurtenissen) op neuroticisme, een persoonlijkheidskenmerk waarbij mensen emotioneel instabieler zijn dan anderen.

In zijn huidige onderzoek is Jeronimus veel bezig met verschillen in persoonlijkheid en geluksgevoelens tussen mensen en de omgevingsfactoren die daar invloed op hebben, zoals werk, sociale contacten en andere dagelijkse bezigheden. Daarvoor ontving hij een Veni-beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Regelmatig verschijnt Jeronimus vanwege zijn onderzoek en expertise in de media. Recentelijk was hij een aantal keren in het nieuws om over de psychische gevolgen van het coronavirus en de beperkende maatregelen op mensen te vertellen. Hij voorspelt voor de lange termijn onder andere dat mensen minder open van geest en tolerant zullen zijn, vanwege het verminderen van sociale contacten. Toch zijn er volgens Jeronimus mogelijk ook positieve gevolgen, omdat mensen hun huidige sociale contacten beter zouden kunnen waarderen. Om de gevolgen goed in kaart te brengen, startte hij een onderzoek via het platform hoegekis.nl

Overige video's

Eerder in het nieuws

Contact en meer informatie

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:19 september 2023 10:18