Over ons Actueel Voor de pers

De Waard, prof. dr. Dick

Dick de Waard

Dick de Waard is adjunct-hoogleraar Verkeerspsychologie en mobiliteitsbehoud. De Waard (1964) studeerde in 1989 aan de Rijksuniversiteit Groningen af in de experimentele psychologie. Hij werkt sindsdien bij de afdeling Psychologie van de RUG, eerst als onderzoeker en docent bij het Verkeerskundig Studiecentrum (Traffic Research Centre), later bij de afdeling Experimentele Psychologie, nu Neuropsychologie. Zijn belangrijkste interessegebied was en is het vaststellen van de mentale belasting van automobilisten, waarop hij in 1996 promoveerde.

In de afgelopen jaren heeft hij zich toegelegd op toegepast onderzoek op het gebied van weg- en luchttransport. De Waard doet onderzoek naar de detectie van verminderde rijvaardigheid, nieuwe transporttelematica en chauffeurstraining. Op dit moment richt hij zich met name op de gedragseffecten van adaptieve automatisering in en buiten het verkeer. Naast Europese projecten heeft hij ook landelijke projecten gecoördineerd en hier bijdragen aan geleverd, met name in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De fiets is niet alleen zijn eigen vervoermiddel van en naar het werk, maar ook een interessegebied als het om verkeersveiligheid gaat.

Eerder in het nieuws

Artikel NOS

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:12 april 2024 11:35