Over ons Actueel Voor de pers

Noheda Pinagua, prof. dr. Beatriz

Beatriz Noheda

Beatriz Noheda is hoogleraar Functionele Nanomaterialen aan de RUG. Daar leidt ze de onderzoeksgroep Nanostructures of Functional Oxides. Noheda studeerde natuurkunde aan de Universidad Autónoma de Madrid, waar ze in 1996 promoveerde. In 2004 kwam ze als Rosalind Franklin Fellow naar Groningen. Naast haar werk als hoogleraar is Noheda onder andere oprichter en directeur van het Groningen Cognitive Systems and Materials Center (CogniGron). Dit onderzoekscentrum ontving in 2020 €30 miljoen voor onderzoek naar de computers van de toekomst uit een donatie van een alumnus.

Noheda en haar collega’s proberen nieuwe materialen te ontwikkelen die in de toekomst voor elektronische apparaten kunnen worden gebruikt. Die materialen kunnen bijvoorbeeld worden toegepast in het datageheugen van apparaten, om energie te besparen of om elektrische circuits te maken die lijken op de werking van ons eigen lichaam. Bij CogniGron kijkt Noheda hoe deze materialen kunnen zorgen voor snellere én zuinigere computers, door ze te baseren op het menselijk brein. Zo wordt gewerkt aan een nieuwe generatie computers die beter bestand is tegen moderne uitdagingen.

Noheda’s werk en onderzoek zijn niet onopgemerkt gebleven. Zo werd in ze in 2011 fellow bij de American Physical Society (APS), een gerenommeerd wetenschappelijk genootschap voor natuurkundigen. In juli 2020 ontving ze de IEEE Robert E. Newnham Ferroelectrics Award voor haar bijdrage aan de ontdekking en ontwikkeling van bruikbare nanomaterialen.

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:09 juni 2023 20:36