Over ons Actueel Voor de pers

Smeulers, prof. dr. Alette

decoratieve afbeelding
Alette Smeulers

Alette Smeulers is hoogleraar strafrecht en criminologie van internationale misdrijven aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid en University College Groningen. Haar onderzoek focust op internationale misdaden waaronder oorlogsmisdaden, genocide, schending van mensenrechten en terrorisme. Grondig onderzoek naar extreme vormen en uitingen van massaal geweld, en met name de oorzaken van dergelijke misdaden en de daders daarvan, is volgens haar cruciaal om dit soort criminaliteit effectief te kunnen bestrijden en voorkomen. Zo onderzocht ze onder andere de apartheid in Zuid-Afrika, de genocide in Rwanda, de oorlog in voormalig Joegoslavië, de Islamitische Staat en de mensen die achter deze wreedheden zaten, evenals het internationale strafrechtsysteem.

Smeulers is in 2003 gepromoveerd in internationaal strafrecht aan de Universiteit van Maastricht met haar proefschrift over uitlevering en mensenrechten. Van 2006 tot en met 2011 werkte ze bij de VU in Amsterdam waar ze de master International Crimes and Criminology opzette, die nu hernoemd is tot International Crimes, Conflict and Criminology. Sinds 2018 werkt ze full-time bij de Rijksuniversiteit Groningen.

Smeulers heeft vele artikelen en boeken gepubliceerd over internationale misdaad en de daders hiervan, en geeft vaak presentaties en gastcolleges over het onderwerp. Samen met Nicola Quaedvlieg presenteert Smeulers de podcast Terribly and Terrifyingly Normal? waarin ze de daders van grootschalige internationale misdaad bespreken.

decoratieve afbeelding
Artikel op Nu.nl

Contact en meer informatie

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:10 april 2024 09:37