Over ons Actueel Nieuws

RUG/ UMCG en TU Delft maken zich samen sterk voor kindvriendelijke knoopcelbatterij

12 juni 2023

Hart-longchirurg Tjark Ebels van het UMCG en KNO-arts Freek Dikkers hebben ze geregeld voorbij zien komen; kinderen die een knoopcelbatterij hebben ingeslikt. De bekende knoopcelbatterij met een diameter van 2 cm zit in de led-kaarsjes die we allemaal kennen van kerst, in je autosleutel en in die leuke knuffel met muziek. Iedere ouder weet dat het inslikken van een knoopcelbatterij gevaarlijk kan zijn voor een kind, maar dat de gevolgen zó groot zijn is minder bekend.

Jaarlijks overlijden er wereldwijd ongeveer 2000 kinderen na het inslikken van een knoopcelbatterij. Zo ook de Amerikaanse Reese Hamsmith, die deze maand vier jaar zou zijn geworden, maar toen zij 1,5 jaar was overleed na het inslikken van een dergelijke batterij. Haar moeder is de initiator van de jaarlijkse Button Battery Awareness Day op 12 juni, dat als doel heeft ouders bewust te maken van de gevaren van de knoopcelbatterij voor kleine kinderen, maar vooral ook de wet- en regelgeving omtrent een veilige batterij te bevorderen. Overigens niet zonder succes, want in augustus 2022 werd Reese’s Law door president Biden ondertekend.

Samenwerking RUG/ UMCG en TU Delft

De artsen Ebels en Dikkers voelden dezelfde noodzaak en sloegen de handen ineen met de TU Delft. Samen met Professor Marnix Wagemaker en Research Technician Frans Ooms deden zij de afgelopen jaren onderzoek naar de ontwikkeling van een kindvriendelijke knoopcelbatterij. Het onderzoek resulteerde in een gezamenlijke patentaanvraag van de RUG/ het UMCG en de TU Delft.

Patent voor gezekerde knoopcelbatterij

Ebels: “Wanneer een knoopcelbatterij wordt ingeslikt, zal de elektrische lading die door de batterij wordt gegenereerd, onmiddellijk beginnen weefsel op te lossen waardoor een kind blijvende schade houdt of in het ergste geval overlijdt. In samenwerking met de TU Delft hebben we een gezekerde knoopcelbatterij ontwikkeld. Deze zekering onderbreekt binnen enkele minuten na inname automatisch de stroom van de knoopcelbatterij. Door deze stroomonderbreking wordt veel leed voorkomen. Het goede is dat het Fused Button Battery-systeem compatibel is met alle standaard fabricageprocessen voor knoopcelbatterijen. We richten ons nu op de daadwerkelijke ontwikkeling van de knoopcelbatterij zodat de kindvriendelijke knoopcelbatterij de nieuwe norm gaat worden. Daar doen we het natuurlijk voor.”

Persoonlijke motivatie

Dikkers: “Tjark en ik hebben meermaals samen aan de operatietafel gestaan bij een kind die een knoopcelbatterij had doorgeslikt. Het zijn operaties waarbij we proberen te redden wat er te redden valt. Mijn kleinzoon is ook vier jaar en dat is voor mij een extra motivatie om me hier sterk voor te maken.”

Toch een knoopcelbatterij ingeslikt? Honing en direct naar een arts!

Een tip voor ouders hebben de artsen wel: “Het gevaar komt ironisch genoeg van gebruikte/ lege batterijen die ouders goedbedoeld verzamelen en eens in de zoveel tijd naar de recyclebak brengen. Laat lege batterijen niet slingeren, maar breng ze direct weg of verzamel ze ergens waar je kind echt niet bij kan. En als het dan toch gebeurt: laat je kind honing eten. Dat heeft gelukkig bijna iedereen in huis. En raadpleeg zo snel mogelijk een arts. Als je er op tijd bij bent, kunnen we je kind goed helpen en de schade beperken.”

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Ilse van der Hoek via i.e.van.der.hoek rug.nl of 06-2162 2631

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 09:05