Over ons Actueel Evenementen Promoties

Data processing and applications of fluorescent nanodiamonds for bio-technology

Promotie:Mw. T.A. (Thea) Vedelaar
Wanneer:25 januari 2023
Aanvang:12:45
Promotor:dr. R. (Romana) Schirhagl
Copromotor:dr. V.G. Damle
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Data processing and applications of fluorescent nanodiamonds for
bio-technology

Toepassingen van fluorescente nanodiamanten en verbeterde data-analyse

De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe meetmethodes ontwikkeld die ons in staat stellen om processen in ons lichaam beter te monitoren. Een van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied zijn fluorescente nanodiamanten (FNDs), die interessante optische en magnetische eigenschappen hebben dankzij hun zogenoemde nitrogen vacancy-centers (NV-centers). In dit proefschrift onderzocht Vedelaar verschillende toepassingen van FNDs en probeerde ze modellen die gebruikt worden om de data te analyseren te verbeteren.

Vedelaar begon met het analyseren van de gebruikte methodes voor FND metingen en dataverwerking. Ze vond dat verschillende modellen geschikt kunnen zijn voor de analyse, afhankelijk van de initiële omstandigheden van de meting. Ook bleek het fitten van pulsen en een bootstrap methode geschikt om de metingen te verbeteren.

Vervolgens onderzocht Vedelaar de toepassing van FNDs voor metingen tijdens een chemische reactie waarbij een paramagnetisch product ontstaat. Dit bleek inderdaad te volgen met FNDs, maar het beeld was niet erg stabiel omdat de reactie niet continue was. Daarnaast wist de promovendus de FNDs ook in te zetten om degradatie van polymeren te volgen, en te meten hoe de concentratie vrije radicalen in een cel veranderde tijdens een virusinfectie. Met deze resultaten hoopt Vedelaar een beeld te hebben gegeven van de veelzijdigheid van FNDs, en de methodes die gebruikt kunnen worden om data-analyse makkelijker te maken.

Curriculum Vitae Thea Vedelaar

De titel van het proefschrift luidt: “Data processing and applications of fluorescent nanodiamonds for bio-technology.” Thea Vedelaar (1994) studeerde natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling biomaterialen van het Kolff instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als Process Engineer bij Menicon.