Over ons Actueel Evenementen Promoties

Improving outcomes for peripheral arterial disease with novel diagnostics

Promotie:K.F. (Kirsten) Ma
Wanneer:25 januari 2023
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. J.P.P.M. de Vries
Copromotors:dr. R.C.L. Schuurmann, dr. R.P.H. Bokkers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Improving outcomes for peripheral arterial disease with novel
diagnostics

Nieuwe diagnostische technieken voor het meten van perifeer arterieel vaatlijden

Meer dan 200 miljoen mensen wereldwijd hebben last van perifeer arterieel vaatlijden (PAV), een aandoening waarbij de slagaders naar het been vernauwd of helemaal afgesloten zijn. De aandoening kan op den duur leiden tot amputatie of zelfs overlijden. Op dit moment wordt bij deze patiënten de vernauwing of verstopping van de aderen verholpen, maar dit levert uiteindelijk niet altijd het verwachte herstel van de patiënt. In dit proefschrift onderzocht Ma daarom verschillende diagnostische aanknopingspunten die artsen tijdens en na de behandeling van PAV kan vertellen of de behandeling goed aanslaat.

Een van de aspecten die Ma onderzocht was de doorbloeding van de huid, want dit is nodig om genoeg zuurstof en voedingsstoffen af te leveren voor bijvoorbeeld het genezen van wonden. De onderzoekers testten hiervoor verschillende hyperspectrale beeldvorming systemen. Ma kwam tot de conclusie dat het thuis monitoren van de weefselperfusie zeker haalbaar is, maar dat de systemen nog wel beperkingen hebben en dat het even duurt voor de meetresultaten stabiel en betrouwbaar zijn. Daarnaast onderzocht Ma ook een zogenoemd Enhanced Perfusion and Oxygen Saturation (EPOS) systeem. Dit bleek goed te werken, maar alleen bij het opwarmen van de huid tot 44°C.

Tot slot bekeek Ma ook of het meten van skeletspier afname en spiervervetting in de benen inzichten kon geven in de effectiviteit van de behandeling. Hieruit bleek dat een tweedimensionale CT-slice op 60 procent van de lengte van het dijbeen een goed meetinstrument was. Hoe ernstiger de ziekte, hoe minder skeletspiermassa, hoe groter de kans op een amputatie.

Curriculum Vitae Kirsten Ma

De titel van het proefschrift luidt: “Improving outcomes for peripheral arterial disease with novel diagnostics.” Kirsten Ma (1993) studeerde Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling chirurgie van het Kolff instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als orgaanperfusionist bij het UMCG.