Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Bioactive molecules in mother’s milk and infant formula

Rol van verschillende moleculen in moedermelk

Moedermelk is erg gezond voor baby’s, omdat het een rijkdom aan voedingsstoffen en andere bioactieve moleculen bevat. Al deze moleculen hebben op korte en lange termijn effect op de ontwikkeling van de baby, maar we weten niet precies wat voor effect elk molecuul op zichzelf heeft. Daarom onderzocht Liu in dit proefschrift manieren om de gehaltes van verschillende bestanddelen van moedermelk betrouwbaar te meten met verschillende analysetechnieken. Met deze data kunnen uiteindelijk verbanden gelegd tussen potentiële beïnvloedende factoren en de concentraties van deze moleculen.

Voor haar onderzoek keek Liu naar de bestanddelen humane melk oligosachariden (hMOS), siaalzuren en corticosteroïden. Hiervoor maakte ze gebruik van biologische monsters en data uit de LifeLines NEXT cohortstudie. De resultaten lieten onder andere zien dat sommige hMOS worden gemaakt door een nog niet geïdentificeerd enzym in de zogenoemde fucosyltransferase-familie. Daarnaast zag Liu dat het biologisch inactieve cortison in moedermelk het meest voorkomende corticosteroïd is gedurende de eerste drie maanden na de bevalling. De gehaltes aan cortisol en cortison werden licht beïnvloed door leeftijd en gewicht van de moeder.

Verder onderzocht Liu de het effect van zwangerschapsdiabetes op samenstelling van melk oligosachariden en siaalzuur in een muizenmodel. Hier bleek dat een dieet met veel vet een sterkere invloed had op de melk samenstelling dan diabetes. Tevens zag Liu geen relatie tussen het siaalzuurgehalte in de muizenmelk en de siaalzuurgehaltes in het brein van de nakomelingen. Mogelijk waren de siaalzuurgehaltes in de melk geen beperkende factor in de siaalzuursamenstelling van het brein van nakomelingen. Ook diabetes of dieet van de moedermuis hadden hier geen duidelijk effect op.

Tot slot onderzocht Liu de aanwezigheid van bovenstaande moleculen in flesvoeding. Hieruit bleek dat sommige hMOS in beperkte concentraties aanwezig zijn in flesvoeding in vergelijking met moedermelk, net als siaalzuur en corticosteroïden. Al deze resultaten geven volgens Liu meer inzicht in de rol van verschillende bestanddelen in moedermelk en tonen dat flesvoeding moedermelk nog niet kan evenaren in gehaltes en diversiteit van deze bioactieve moleculen.

Curriculum Vitae Fan Liu

De titel van het proefschrift luidt: “Bioactive molecules in mother’s milk and infant formula.” Fan Liu (1993) studeerde Food Science and Engineering aan de Northwest A&F University en de aan de China Agricultural University (Beijing, China) in 2017. Ze deed haar promotieonderzoek bij het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen.