Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. ir. M.H. (Maaike) Oosterveer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Maternal metabolism and offspring growth & development in
hyperglycemic pregnancy

Effecten van zwangerschapsdiabetes op de korte termijn

Ongeveer 17 procent van alle zwangere vrouwen krijgen last van een hoge bloedsuikerspiegel tijdens de zwangerschap. In veel van deze gevallen hebben de vrouwen last van zwangerschapsdiabetes, een vorm van diabetes die pas tijdens de zwangerschap ontstaat. Deze aandoening heeft zowel effect op de gezondheid van de moeder als die van de foetus op de lange termijn, maar de effecten op korte termijn zijn nog weinig onderzocht. Daarom onderzocht Tol in dit proefschrift hoe zwangerschapsdiabetes de gezondheid van de moeder, de placenta en de baby op korte termijn beïnvloedt.

Voor haar onderzoek maakte Tol gebruik van insuline-gevoelige muizen die voor of tijdens de zwangerschap een hoge bloedsuikerspiegel ontwikkelden door een hoog vet dieet en streptozotocine injecties. Als gevolg hiervan kregen de muizen glucose intolerantie en een onvoldoende insuline productie, en ze vertoonden ook tekenen van leverziekten in de late zwangerschap. Ook vond Tol dat het placenta metabolisme en de immuunrespons van de placenta veranderde, met name bij mannelijke foetussen.

Daarnaast bekeek Tol de ontwikkeling van de nakomelingen van de muizen, en hier zag ze dat de foetussen een tijdelijke achterstand hadden in hun groei, en dat ook het metabolisme van de lever iets was veranderd. Tot slot vond de promovendus dat supplementen van arginine-aminozuren de groei van foetussen kan verbeteren bij patiënten met gecompliceerde zwangerschappen. Met deze resultaten hoopt ze bij te dragen aan meer begrip en nieuwe behandelingen voor zwangerschapsdiabetes.

Curriculum Vitae Angela Tol

De titel van het proefschrift luidt: “Maternal metabolism and offspring growth & development in hyperglycemic pregnancy.” Angela Tol (1993) studeerde Gezondheid en Leven aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Molecular Mechanisms of Disease aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Kindergeneeskunde van het GUIDE-instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen.