Over ons Actueel Evenementen Promoties

The intestinal short chain fatty acid production: its complexity and metabolic consequences

Promotie:Mw. M.Y. (Melany) Rios Morales
Wanneer:11 april 2022
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. B.M. (Barbara) Bakker, prof. dr. D.J. (Dirk-Jan) Reijngoud
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The intestinal short chain fatty acid production: its complexity
and metabolic consequences

De consumptie van niet-verteerbare koolhydraten (NDC) is in verband gebracht met veel gezondheidsvoordelen. Desalniettemin ontbreekt gedetailleerde kennis over de kinetiek van NDC-fermentatie en het metabolische lot van de geproduceerde korte keten vetzuren (SCFA) bij mensen. Dit proefschrift heeft twee hoofddoelen. Het eerste doel is om de fermentatie van niet-verteerbare koolhydraten met productie van SCFA in de darm te beoordelen, en het systemische metabolische lot van SCFA (hoofdstukken 2, hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4). Het tweede doel is het ontrafelen van weefselspecifieke effecten van butyraat op de omgang met brandstof (hoofdstuk 5 en hoofdstuk 6).