Over ons Actueel Evenementen Promoties

Muscle insulin resistance: a journey from lipid to glucose metabolism

Promotie:Dhr. M.A. (Marcel) Vieira Lara
Wanneer:01 juni 2022
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. B.M. (Barbara) Bakker, prof. dr. D.J. (Dirk-Jan) Reijngoud
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Muscle insulin resistance: a journey from lipid to glucose
metabolism

Invloed van afbraak van vetten op ontstaan van insulineresistentie in de spier

Als wij veel koolhydraten of suikers binnen krijgen, wordt onze alvleesklier aan het werk gezet om het hormoon insuline te produceren. Deze insuline stimuleert onder andere skeletspieren om de overtollige glucose op te nemen. Bij mensen met hoge vetgehaltes in het bloed is dit proces echter verstoort, en dit kan leiden tot insulineresistentie (IR) en uiteindelijk de ontwikkeling van diabetes type 2. In dit proefschrift onderzocht Vieira Lara hoe de afbraak van vetten het ontstaan van spier-IR beïnvloed, en welke biologische mechanismes hierbij een rol spelen.

Veel factoren die een rol spelen bij het ontstaan van IR, zoals veroudering, dieet en beweging, lijken ook betrokken te zijn bij het afbreken van vetten. Met behulp van muisstudies, celkweken en computersimulaties vond Vieira Lara onder andere dat oudere dieren minder flexibiliteit in hun metabolisme hebben dan jonge dieren, en dit zorgde ervoor dat er meer vetten ophoopten in het lichaam. Lichaamsbeweging verhoogde wel de gezondheid van de spieren, maar vooral bij jonge dieren.

Vieira Lara optimaliseerde ook een methode om de maximale activiteit van enzymen te meten, en zo meer nauwkeurige voorspellingen te kunnen doen over de afbraak van glucose in verschillende weefsels in het lichaam. Met deze resultaten en nieuwe gereedschappen hoopt hij een basis te leggen voor het beter begrijpen en behandelen van IR.