Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Deformation, cracking and formability of Zn-Al-Mg coatings

Onderzoek naar scheuren in staalcoating

Coatings van de combinatie zink, aluminium en magnesium (Zn-Al-Mg) zijn belangrijke materialen in coatingtechnologie, die bijvoorbeeld veel gebruikt worden in de auto industrie en constructie toepassingen. Deze coatings worden voornamelijk geproduceerd door middel van thermisch verzinken, en bieden een uiterst goede bescherming tegen corrosie van staalen. Maar tijdens het vormen zijn Zn-Al-Mg coatings vatbaar voor scheurvorming wanneer het plastisch gedeformeerd wordt. Die scheurvorming beperkt de vormbaarheid van deze coatings. Scheurvorming veroorzaakt bovendien openingen in de coating waardoor corrosieve media er doorheen kunnen komen, wat vervolgens lijdt tot corrosie en degradatie van het stalen substraat.

Er is dus een sterk verband tussen de mechanische integriteit en duurzaamheid van Zn-Al-Mg gecoate staalplaten en fundamentele kennis over deformatie, scheurvorming en vormbaarheid van de coating. Met meer kennis over dit verband is het mogelijk een wetenschappelijke richtlijn op te stellen om de bestendigheid tegen scheurvorming te verbeteren van deze coatings. De voornaamste doelen van het promotieonderzoek van Masoud Ahmadi waren dan ook (1) om de oorzaak en mechanisme van scheurvorming in Zn-Al-Mg coatings te ontrafelen, (2) om de langdurige problemen van scheurvorming en vormbaarheid van deze coatings op te lossen.

Dit is gedaan met behulp van uitgebreide evaluaties van de relatie tussen structuur en eigenschappen. Met stapsgewijs en gericht onderzoek heeft Ahmadi wetenschappelijke kennis opgedaan, waarmee synergetische oplossingen en strategieën toegepast konden worden om een scheur-resistente, goed vervormbare Zn-Al-Mg coating te realiseren.

Het promotieonderzoek van Masoud Ahmadi vond plaats bij de afdeling Advanced Production Engineering van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG) met financiering via NWO en het Materials innovation institute M2i. Hij werkt nu als postdoc aan de RUG.