Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Immunometabolism, vascular function and atherosclerosis

Witte bloedcellen, cholesterol en aderverkalking

Hart- en vaatziekten zijn een van de voornaamste doodsoorzaken wereldwijd. Deze ziekten worden veelal veroorzaakt door aderverkalking. Verschillende factoren, zoals verhoogde aantallen van witte bloedcellen in het bloed vergroten het risico op het ontstaan van aderverkalking. In dit proefschrift onderzocht La Rose verschillende mechanismen die de productie van witte bloedcellen beïnvloeden, zoals wisselingen in de bloedsuikerspiegel en transport van cholesterol door specifieke immuuncellen, en dus effect kunnen hebben op aderverkalking.

Voor haar onderzoek bestudeerde La Rose onder andere aangeboren stofwisselingsziekten. Zo vond ze dat door het verstoorde cholesteroltransport in cellen bij de ziekte van Niemann-Pick type C1 (NPC1) meer stamcellen (HSC’s) van het beenmerg naar de milt mobiliseren, en dit leidt tot een vergrote milt.

In een muismodel voor de glycogeenstapelingsziekte type Ia (GSD Ia) vond La Rose dat een lage bloedsuikerspiegel het aantal pro-inflammatoire Ly6Chi monocyten verlaagt en leidt tot een verminderde bloedstolling door abnormale samenklontering van bloedplaatjes. Alhoewel dit een verklaring kan zijn voor de beperkte aderverkalking bij GSD Ia patiënten, vond zij juist een toename van aderverkalking in het muismodel voor GSD Ia. Tot slot vond de promovendus dat deficiëntie van specifieke cholesterol transporters in gladde spiercellen geen effect had op aderverkalking bij muizen, maar wel leidde tot een sterk vergrote blaas.

Curriculum Vitae Anouk La Rose

De titel van het proefschrift luidt: “Immunometabolism, vascular function and atherosclerosis.” Anouk La Rose (1992) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Kindergeneeskunde van het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als Scientist bij QPS.