Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unravelling novel functions of the MTOR network across subcellular compartments

Promotie:Dhr. M. (Marti) Cadena Sandoval
Wanneer:05 april 2022
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. K. (Kathrin) Thedieck, prof. dr. L.M. (Liesbeth) Veenhoff
Copromotor:dr. E. Veal
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Unravelling novel functions of the MTOR network across subcellular
compartments

Mechanismen van MTOR-enzym onderzocht

Menselijke cellen hebben allerlei verschillende onderdelen die ieder hun eigen functie hebben. Een belangrijk enzym dat de verschillende onderdelen reguleert en een rol speelt in de groei en overleving van cellen is de zogenoemde Mammalian Target of Rapamycin (MTOR). Dit enzym zit op veel plekken in de cel, maar nog niet op al deze plekken is bekend wat zijn functie is. Daarom onderzocht Cadena Sandoval in dit proefschift de mechanismen van het MTOR op minder onderzochte locaties in de cel.

Tijdens zijn onderzoek identificeerde Cadena Sandoval twee RNA-bindende eiwitten, G3BP1 en G3BP2, die de activiteit van MTOR in het lysosoom kunnen onderdrukken. Hij analyseerde de eigenschappen en activiteit van deze eiwitten in onder andere de hersenen van een zebravis. Ook bestudeerde hij G3BP's in rondwormen met en zonder stress. Tenslotte vond Cadena Sandoval nieuwe functies voor MTOR in de celkern en de RNA-biologie. Met deze kennis hoopt de promovendus nieuwe inzichten te verschaffen in de werking van MTOR.

Curriculum Vitae

Marti Cadena Sandoval (1991) studeerde Medical and Pharmaceutical Drug Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Kindergeneeskunde van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Unravelling novel functions of the MTOR network across subcellular compartments”