Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Fixed dosing of Prothrombin Complex Concentrate

Een vaste dosering protrombinecomplex concentraat

In zijn proefschrift heeft Abdoellakhan het gebruik onderzocht van een vaste dosis vier-factoren protrombinecomplex concentraat, bij vitamine K-antagonist gerelateerde bloedingen. Vier-factoren protrombinecomplex concentraat (4F-PCC) is een antidotum dat het effect kan omkeren van acenocoumarol en fenprocoumon, bloedverdunners van het type vitamine K-antagonist (VKA). Het geven van een dergelijk antidotum is bijvoorbeeld wenselijk in het geval van een ernstige bloeding bij een VKA-gebruiker. Doordat het bloed verdund is zal het lichaam namelijk minder goed in staat zijn om de bloeding te stelpen, ofwel hemostase te bereiken.

Na meer dan veertig jaar ervaring met vier-factoren protrombinecomplex concentraat, is de optimale dosis voor gebruik bij bloedingen onder vitamine K-antagonisten nog steeds niet bekend. Alleen in 2019 al hadden in Nederland 3700 VKA-gebruikers een ernstige bloeding, waarvan er 518 overleden. De door de fabrikant geadviseerde doseermethode van 4F-PCC is een variabele dosis die wordt uitgerekend met het lichaamsgewicht en een labwaarde die iets zegt over hoe goed iemand ontstold is, de International Normalized Ratio (INR). In de praktijk wordt echter steeds vaker een vaste dosis, ongeacht lichaamsgewicht en INR-waarden, toegepast. Een vaste dosis zou grote voordelen kunnen bieden, zoals gemak in toediening, sneller en eerder kunnen toedienen, kostenbesparing omdat de variabele dosis vaak hoger is, en een theoretisch kleiner risico op bijwerkingen.

In zijn proefschrift heeft Abdoellakhan daarom het gebruik van een vaste dosis 4F-PCC bij VKA-gerelateerde bloedingen bestudeerd, waarbij hij vooral heeft gekeken naar de hemostatische effectiviteit ervan in vergelijking met de variabele dosis. In een groot multicenteronderzoek vond hij dat een vaste dosis van 1000 internationale eenheden 4F-PCC een goede hemostatische effectiviteit opleverde. Gecombineerd met de kortere ‘deur-tot-naald’-tijd, gemak van toediening en een vergelijkbaar effect op de INR, suggereert dit dat de vaste dosis een praktisch alternatief is voor de variabele dosering.

CV Rahat Abdoellakhan

Rahat Abdoellakhan (1987) studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Daarna was hij werkzaam als apotheker bij de Apotheek Haagse Ziekenhuizen en als ziekenhuisapotheker in opleiding bij het Haaglanden Medisch Centrum te Den Haag. Zijn promotieonderzoek vond daarnaast plaats bij de afdeling Hematologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hierna zal hij werkzaam zijn als ziekenhuisapotheker bij het Amphia ziekenhuis te Breda. De titel van zijn proefschrift luidt: Fixed dosing of Prothrombin Complex Concentrate: Unpersonalizing medicine.