Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. M.M. (Marijke) Faas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Multifaceted effects of anti-inflammatory pectins in protecting
β-cells and reducing responses against immunoisolating
capsules for cell transplantation

Veelzijdige effecten van ontstekingsremmende pectines bij het beschermen van β-cellen en het verminderen van reacties tegen immuno-isolerende capsules voor celtransplantatie

Type 1 diabetes (T1D) is een auto-immuunziekte die ervoor zorgt dat de β-cellen in de pancreas geen insuline meer produceren, wat leidt tot een verstoorde glucosehuishouding. Deze patiënten worden voornamelijk behandeld met insuline-injecties, waarmee ze hun glucosespiegels kunnen reguleren. Echter, deze therapie voorkomt het frequent voorkomen van hypoglykemie niet, evenals de ontwikkeling van complicaties als cardiovasculaire ziektes, nefropathie en retinopathie.

Door patiënten met T1D nieuwe insulineproducerende cellen te geven, bijvoorbeeld door het transplanteren van donoreilandjes van Langerhans, kan het lichaam zelf de glucosespiegels weer reguleren en voorkomt dit de problemen beschreven voor insulinetherapie. Ondanks de ontwikkeling van het Edmonton-protocol en succesvolle klinische transplantaties van eilandjes in de lever, is deze vorm van behandeling nog niet beschikbaar voor iedereen met T1D. Hier zijn meerdere redenen voor, maar dat de patiënt zijn of haar hele leven immunosuppressieve medicijnen moet slikken om afstoting te voorkomen, speelt hierbij een belangrijke rol. Een veelbelovende strategie om dit te omzeilen is het inkapselen van de insulineproducerende cellen in een semipermeabel en immuunbeschermend membraan. Dit wordt immuno-isolatie genoemd. Immuno-isolatie heeft al bewezen succesvol te zijn in de behandeling van T1D. De overleving van de cellen wordt echter beperkt tot een aantal maanden. Dit wordt veroorzaakt door oxidatieve/ontsteking geïnduceerde stress en onvoldoende diffusie van zuurstof/voedingstoffen door de formatie van een fibrotisch kapsel.

De voedingsvezel pectine staat erom bekend celfunctie te ondersteunen en immuunreacties te moduleren. In haar proefschrift laat Hu zien dat de voedingsvezel pectine directe en positieve effecten heeft op eilandjes. Ook de fermentatieproducten van deze pectines spelen daarbij een rol. Toevoeging van pectine met een lage mate van methylverestering aan microkapsels ondersteunt de overleving van ingekapselde eilandjes en voorkomt fibrotische overgroei. Hu presenteert nieuwe inzichten in het pectinemechanisme en nieuwe applicaties van pectine als immuunmodulerend en celbeschermend biomateriaal.

CV Shuxian Hu Shuxian Hu (1991) studeerde Diergeneeskunde aan de Northwestern A&F University in China. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Biologie en Pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Multifaceted effects of anti-inflammatory pectins in protecting β-cells and reducing responses against immunoisolating capsules for cell transplantation.