Over ons Actueel Evenementen Promoties

Chronic abdominal pain, fatigue and inflammatory bowel disease in children

Promotie:Mw. E. (Els) van de Vijver
Wanneer:04 november 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. H.J. (Henkjan) Verkade, dr. P.F. (Patrick) van Rheenen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Chronic abdominal pain, fatigue and inflammatory bowel disease in
children

Kinderen met IBD en vermoeidheid

Els van de Vijver zocht onder meer naar een snelle en betrouwbare diagnostiek bij kinderen met klachten die kunnen wijzen op IBD. Van de Vijver: "We evalueerden aanvankelijk fecale calprotectine (FC) als een geïsoleerde triage-test. Hoewel het toevoegen van FC-resultaten aan de beslissingsstrategie het diagnostisch rendement verbeterde, zouden nog 22% van de patiënten een IBD-negatieve ileocolonoscopie hebben gehad. Vervolgens onderzochten we een andere faecale biomarker voor slijmvliesontsteking, calgranulin-C, maar deze test was niet superieur aan de FC-test bij het voorspellen van IBD. De diagnostische nauwkeurigheid van FC wordt mogelijk overschat wanneer ook patiënten met rode-vlag symptomen worden geïncludeerd. Daarom hebben we de teststrategie geoptimaliseerd en geëvalueerd in een patiëntengroep zonder alarmsymptomen. Met een afkapwaarde van 250 µg/g heeft FC een excellente positieve en negatieve voorspellende waarde. In het tweede deel hebben we de vermoeidheid bij kinderen met IBD nader bestudeerd. Uit literatuuronderzoek blijkt dat vermoeidheid moet worden beschouwd als een multidimensionaal fenomeen, gekenmerkt door biologische, psychologisch en functionele factoren. In een cross-sectioneel onderzoek vonden we geen verschillen tussen vermoeide of niet-vermoeide groepen in termen van FC, hemoglobine of ferritine concentratie. Vermoeidheid is wel gecorreleerd met een verminderde kwaliteit van leven. Concluderend wordt in dit proefschrift overtuigend aangetoond dat het gebruik van de FC-test bijdraagt tot het waarschijnlijker maken van de diagnose IBD. Over de meest geschikte aanpak van vermoeidheid is nog weinig bekend. Het onderzoeken van (niet-) medicamenteuze interventies zou daarom een onderzoeksprioriteit moeten worden om de levenskwaliteit bij kinderen met IBD te verbeteren."