Over ons Actueel Evenementen Promoties

Nanobiomaterials for biological barrier crossing and controlled drug delivery

Promotie:L. Ribovski
Wanneer:18 mei 2020
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. I.S. (Inge) Zuhorn, dr. P. (Patrick) van Rijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Nanobiomaterials for biological barrier crossing and controlled
drug delivery

Nanodeeltjes als dragers van therapeutische verbindingen en voedingsstoffen

Nanodeeltjes als dragers van therapeutische verbindingen en voedingsstoffen zijn veelbelovende platforms waarvan verschillende werkvelden in de geneeskunde kunnen profiteren, waaronder de diagnose en behandeling van diverse ziektes, zoals kanker en aandoeningen van het centrale zenuwstelsel. Het is essentieel om de cellulaire respons op die materialen van nanoformaat in preklinische fasen te evalueren om ze correct te kunnen vertalen naar klinische toepassingen. In veel onderzoek worden echter belangrijke parallellen met in vivo omstandigheden vergeten en wordt daardoor de kans gemist om de interactie van het nanosysteem met zijn omgeving beter te leren begrijpen, wat nodig is om hun werkzaamheid te kunnen verbeteren. Ribovski bespreekt in haar proefschrift het effect van stijfheid van nanodeeltjes op hun interactie met gepolariseerde endotheelcellen, die de bloed-hersenbarrière (BBB) nabootsen. Daarnaast laat ze zien hoe de aanwezigheid van macrofagen (cellen die aanwezig zijn in onder andere tumoren en die nanodeeltjes kunnen afbreken) de interactie van de nanodeeltjes met tumorcellen beïnvloedt.

Hardere nanogelen lieten een hoge opname in de cellen zien, terwijl zachte nanogelen efficiënter de BBB passeerden. Met de toepasbaarheid van met name zachte nanogels voor het passeren van de BBB, evalueerde ze vervolgens de rol van nanogelstijfheid in hun interactie met een gecombineerde kweek van cellen van hersentumoren en macrofagen. In aanwezigheid van tumorcellen lieten de macrofagen een verhoogde opname van de nanodeeltjes zien, wat ten koste gaat van de medicijnafgifte aan de tumorcellen. Dit laat zien dat in preklinische studies de in vivo omgeving, zoals de aanwezigheid van macrofagen in tumoren, moet worden nagebootst om de medicijnafgifte door nanodeeltjes te kunnen evalueren.

De beschreven studies in het proefschrift vergroten de kennis over eigenschappen van nanodeeltjes: de stijfheid, grootte, en celaffiniteit, die de interacties met biologische systemen beïnvloeden.

CV Lais Ribovski

Laís Ribovski (1989) studeerde Fysische en Biomoleculaire Wetenschappen aan de Universiteit van São Paulo, Brazilië. Haar promotieonderzoek vond plaats binnen het Abel Tasman Programma bij Dr. Inge Zuhorn en Dr. Patrick van Rijn aan de Rijksuniversiteit Groningen en bij Prof. Dr. Valtencir Zucolotto en Dr. Juliana Cancino-Bernardi aan de Universiteit van São Paulo. De titel van haar proefschrift luidt: “Nanobiomaterials for biological barrier crossing and controlled drug delivery”.