Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Factor income dynamics: an exploration

Supersterbedrijven veranderen de inkomensverdeling, ook in Nederland

Daan Freeman onderzocht de veranderende verdeling tussen arbeids- en kapitaalinkomen. Arbeidsinkomen wordt verdiend door werkenden, werknemers en zelfstandigen, als compensatie voor hun tijd, energie en kennis. Kapitaalinkomen is de compensatie voor eigenaren van kapitaal dat door bedrijven wordt gebruikt om goederen en diensten te produceren.

De verdeling van het inkomen tussen arbeid en kapitaal is lange tijd constant geweest. Sinds de jaren 80 neemt het aandeel van het kapitaalinkomen echter toe. Ter illustratie: in 1980 verdienden werkenden drie euro voor elke euro die werd betaald aan kapitaaleigenaren. Op dit moment is dat minder dan twee euro. Deze gewijzigde verhouding is zeer belangrijk voor de (on)gelijkheid van de inkomensverdeling tussen de verschillende groepen.

Freeman onderzocht verschillende ontwikkelingen die ten grondslag kunnen liggen aan deze veranderingen. Supersterbedrijven, grote bedrijven met veel marktmacht, spelen hierbij een rol. Dit soort grote bedrijven maken meer gebruik van kapitaal en zijn daardoor minder afhankelijk van werknemers. In Nederland zijn dit soort bedrijven recent een stuk belangrijker geworden, met name in bedrijfstakken zoals de reisbranche, de farmaceutische industrie en groothandels. Door deze ontwikkeling is het totale arbeidsaandeel in het inkomen afgenomen; de supersterdynamiek.

Daarnaast is het toenemende aandeel van immaterieel kapitaal heel belangrijk. Voorbeelden van dit soort kapitaal zijn software, patenten en merknamen. Het belang van investeringen in dit soort kapitaal heeft voor bedrijven aan belang gewonnen in de afgelopen jaren. Deze ontwikkeling is met name relevant in bedrijfstakken met sterk geglobaliseerde bedrijven.