Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Moving forward to achieve universal health coverage in Indonesia

Uitdagingen voor universele gezondheidsdekking in Indonesië

Alle landen van de Verenigde Naties hebben samen afgesproken dat ze in 2030 universele gezondheidsdekking (UHC) willen bereiken. Dit houdt in dat alle bewoners van deze landen een goede kwaliteit gezondheidszorg kunnen krijgen, zonder dat burgers daardoor in financiële moeilijkheden komen. In voorbereiding hierop lanceerde Indonesië in 2014 een nieuwe nationale ziektekostenverzekering, en kondigden aan dat ze al in 2020 UHC willen bereiken. In dit proefschrift onderzoekt Wasir de voortgang van Indonesië op dit gebied.

Wasir identificeerde drie belangrijke uitdagingen: het geneesmiddelenbeheer, het financieringssysteem voor de gezondheidszorg en de demografische transitie. Volgens Wasir benut de Indonesische regering het huidige geneesmiddelenbeheer niet optimaal, en ontstaat er verwarring doordat het systeem niet overal op dezelfde manier wordt gebruikt. Het plan om de burgers minder contant te laten betalen lijkt wel haalbaar voor 2024. Wel is het nog een uitdaging om 4 procent van het BBP aan gezondheidszorg uit te geven, wat de overheid oorspronkelijk van plan was.

De grootste last voor de nieuwe ziektekostenverzekering van Indonesië is echter de veranderende demografie. De vergrijzing leidt tot een toename van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Toch zijn er wel kansen voor de regering om in te grijpen, door bijvoorbeeld roken aan banden te leggen. Al met al is de goede weg volgens Wasir ingezet, maar zijn er nog wel obstakels voor Indonesië om UHC te bereiken. Met name verbetering van de efficiëntie en verhoging van de financiële middelen voor de gezondheidszorg zijn noodzakelijk om de drie uitdagingen aan te pakken.

Curriculum Vitae

Riswandy Wasir (1988) studeerde Farmacie aan de Universitas Muslim Indonesia Makassar. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als docent en onderzoeker bij de Sekolah Tinggi Ilmu Farmasi Makassar in Indonesië. De titel van zijn proefschrift luidt: "Moving forward to achieve universal health coverage in Indonesia: Progress and challenges".