Over ons Actueel Evenementen Promoties

Sensing penicillin

Design and construction of metabolite biosensors
Promotie:Mw. E.M. (Esther) Volz
Wanneer:15 mei 2020
Aanvang:12:45
Promotors:M. (Matthias) Heinemann, Prof, prof. dr. R.A.L. (Roel) Bovenberg, prof. dr. A.J.M. (Arnold J M) Driessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Sensing penicillin

Zoeken naar producenten van kleine moleculen

Al tientallen jaren gebruikt de industriële biotechnologie micro-organismen voor de productie van waardevolle verbindingen, variërend van vitaminen tot antibiotica en bio-plastics. Bepaalde filamenteuze schimmels zijn bijvoorbeeld van bijzonder belang voor de productie van zeer kleine moleculen, zogenaamde 'secundaire metabolieten', omdat ze antibiotische, schimmelwerende of antitumor activiteit kunnen hebben.

In de afgelopen jaren is aanzienlijke vooruitgang geboekt in de aanpassing van het genoom van schimmels, waardoor ze op grote schaal secundaire metabolieten kunnen produceren. De detectie van nieuwe secundaire metabolieten en de identificatie van afzonderlijke schimmelcellen die deze in grote hoeveelheden produceren blijft echter een uitdaging, die tot nu toe de totale productie van secundaire schimmelmetabolieten nog beperkt.

Moleculaire biosensoren vormen een interessant instrument om deze beperking aan te pakken, omdat ze specifiek kleine moleculen binnen en buiten de cel kunnen herkennen en een signaal kunnen afgeven na detectie van het doelwit molecuul. Er zijn veel verschillende manieren om biosensoren te ontwikkelen voor de detectie van metabolieten en het aantal werkende biosensoren neemt gestaag toe, vooral voor goed bestudeerde microben, zoals de bacterie E. coli. Er zijn echter nog geen biosensoren voor de detectie van secundaire metabolieten die door filamenteuze schimmels worden geproduceerd.

Esther Volz heeft onderzocht hoe biosensoren kunnen worden geconstrueerd voor de detectie van de schimmelmetaboliet penicilline G, één van de belangrijkste antibiotica ter wereld. Nieuwe strategieën voor de ontwikkeling van nucleïnezuur-, eiwit- en hele cel gebaseerde biosensoren zijn door haar onderzocht. Zij slaagde erin een belangrijke eerste stap te zetten om de detectie van secundaire schimmelmetabolieten in de toekomst te verbeteren.

Het promotieonderzoek van Esther Volz vond plaats bij de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), met steun van de  Europese Comissie, de RUG en DSM. Zij werkt nu als Research Project Manager bij DECHEMA e.V.