Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Deciphering the crosstalk of the mTORC1 and MAPK networks in cancer

Beter begrip van de mTOR en MAPK-routes bij kanker

Razquin Navas richtte zich in haar proefschrift op kankertherapie. Signaaltransductie is een proces waarin signalen worden doorgegeven in een cel, resulterend in een gecoördineerd cellulair antwoord. Externe signalen worden gedetecteerd door receptoren op het celoppervlak. Deze receptoren induceren een kettingreactie van intracellulaire biochemische gebeurtenissen. Dit wordt een signaalroute genoemd. Wanneer signaalroutes met elkaar interacteren vormen zij een netwerk. Hierdoor kunnen verscheidene externe signalen geïntegreerd worden en kunnen meerdere cellulaire processen worden gereguleerd op een gecoördineerde manier.

Bij kanker komt het vaak voor dat signaalroutes ontregeld zijn, zodat tumorcellen ongecontroleerd kunnen groeien. De twee signaalroutes die rondom de mammalian target of rapamycin (mTOR) en mitogen-geactiveerde proteïnekinase (MAPK) zijn gesitueerd, bestaan uit twee grote kernpunten die gericht zijn op de controle van groei. Deze zijn dan ook vaak ontregeld in tumoren. Veel medicatie die wordt gebruikt in de kliniek of in klinische proeven richt zich op deze twee sleutel-oncogene routes, ondanks beperkt succes.

In haar proefschrift focust Razquin Navas op een beter begrip van de complexe communicatie van de mTOR en MAPK-routes, wat zou kunnen bijdragen aan resistentie tegen kankertherapie. Haar bevindingen dragen hopelijk bij aan het ontwerp van combinatie en meer effectieve kankertherapie-strategieën.

CV Patricia Razquin Navas

Patricia Razquin Navas (1991) studeerde Biochemie aan de Universidad de Navarra (Spanje). Daarna volgde zij de master Molecular Biology and Biotechnology aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats in de onderzoeksgroep van Prof. Kathrin Thedieck, waar zij mTOR en MAPK-routes in kanker bestudeerde. De titel van haar proefschrift luidt: "Deciphering the crosstalk of the mTORC1 and MAPK networks in cancer".