Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Targeting WEE1 in diffuse large B-cell lymphoma: mediator in DNA
damage and apoptosis

Remmer van WEE1-eiwit versterkt huidige medicijnen tegen diffuus grootcellig B-cellymfoom

Een van de meest voorkomende en agressieve vormen van een non-Hodgkin lymfoom – een vorm van lymfeklierkanker – is het zogenaamde diffuus grootcellig B-cellymfoom (DLBCL). Met de huidige therapieën geneest slechts 60 procent van de patiënten met DLBCL, en daarom proberen onderzoekers nieuwe behandelmethodes te vinden. In dit proefschrift onderzoekt De Jong welke genen in deze cellen een belangrijke rol spelen, om zo aanknopingspunten te vinden voor nieuwe behandelingen.

Uit de analyse bleek dat het WEE1 eiwit, normaal betrokken bij de regulatie van de celdeling en herstel van DNA schade, veel aanwezig was in DLBCL. De Jong vond dat remming van dit eiwit ervoor zorgt dat de DLCBL-cellen dood gaan. Deze therapie bleek goed te werken in samenwerking met de huidige behandelingsmiddelen zoals immuuntherapie, bestraling en chemotherapie. Ook bekeek De Jong of de WEE1-remmers goed zouden combineren met zogenoemde anti-apoptose remmers. Deze medicijnen worden momenteel klinisch getest voor verschillende non-Hodgkin lymfomen en leukemie en ze zorgen ervoor dat cellen zich niet meer beschermen tegen celdood. De WEE1-remmer bleek de werking van anti-apoptose remmers te versterken, en resulteerde in veel meer celdood. Het lijkt De Jong dus een goed idee om deze medicijnen samen verder te testen en uiteindelijk misschien te gebruiken voor de behandeling van DLBCL.

Curriculum Vitae

Mathilde de Jong (1991) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Pathologie en Hematologie van het instituut CRCG van Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is zij werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: "Targeting WEE1 in diffuse large B-cell lymphoma: mediator in DNA damage and apoptosis".