Over ons Actueel Evenementen Promoties

HDL function metrics and clinical outcomes in prospective cohort studies

Promotie:Mw. C. (Congzhuo) Jia
Wanneer:04 mei 2022
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. F. (Folkert) Kuipers, prof. dr. U.J.F. Tietge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
HDL function metrics and clinical outcomes in prospective cohort
studies

HDL-functiestatistieken en klinische resultaten in prospectieve cohortstudies

Atheromatose (hart- en vaatziekten), CVD, is wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Verschillende studies tonen aan dat er een negatief verband bestaat tussen HDL-C (High Density Lipoprotein Cholesterol) en cardiovasculaire aandoeningen. Zowel farmacologische studies gericht op verhoging van HDL-C als genetische studies in verband met verhoging van HDL-C zijn sterk toegenomen. Geen van deze studies heeft echter een vermindering van hart- en vaatziekten of een regressie van atherosclerose gevonden wanneer HDL-C boven het gemiddelde ligt. Naarmate de negatieve resultaten of een nog slechter verloop zich opstapelden, verschoof de aandacht van een verhoogde en statische meting van HDL-C naar de beoordeling van de functionele eigenschappen van de HDL-deeltjes.

Verhoogde concentraties van lipoproteïnecholesterol met lage dichtheid (LDL-C) zijn de voortekenen van atherosclerose. LDL wordt oxidatief gewijzigd door zuurstofradicalen en enzymen. Dit komt op zijn beurt tot uiting in de vorm van pro-inflammatoire cytokinen. Door de stijging van pro-inflammatoire cytokinen migreren steeds meer monocyten naar het geoxideerde LDL (ox-LDL) en nemen het gemodificeerde LDL op om schuimcellen te vormen. De schuimcelvorming vormt de aanzet tot de atherosclerotische laesie. Evolutionair gezien heeft HDL meerdere functies, zoals anti-inflammatoire, anti-oxidatieve en cholesterol efflux capaciteiten (CEC). Vooral in de strijd tegen atherosclerose remt HDL de vorming van adhesiemoleculen. Daardoor vermindert de ophoping van monocyten die naar de atherosclerotische laesie migreren. Bovendien zorgt HDL ervoor dat perifeer cholesterol naar de lever wordt vervoerd om te worden uitgescheiden. Dit proces wordt ook wel cholesterol efflux genoemd.

Congzhuo heeft in haar proefschrift de klinische aspecten van de HDL-functie samengevat, namelijk cholesterol-efflux, anti-oxidatieve en anti-inflammatoire capaciteiten in prospectieve cohortstudies. De gepresenteerde gegevens laten zien dat belangrijke klinische informatie kan worden verkregen door metingen van HDL-functionaliteit in verschillende ziektetoestanden. Vergeleken met alleen HDL-C kan HDL-functiemeting relevante informatie toevoegen voor risicostratificatie bij patiënten met CVD. Hoewel er al een belangrijke basis is gelegd op het gebied van de HDL-functie, is er meer kennis en experimenten nodig om dit belangrijke opkomende onderwerp van experimenteel onderzoek naar klinische toepassing te verplaatsen.

CV Jia Congzhuo

Jia Congzhuo (1990) studeerde Clinical Medician aan de Chongqing Medical University, China. Daarna was zij masterstudent aan de Shantou University Medical College, China. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Pediatrics van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna zal zij werkzaam zijn als arts bij de afdeling Cardiologie. De titel van haar proefschrift luidt: HDL function metrics and clinical outcomes in prospective cohort studies.