Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. A.J.A. (Bart) van de Sluis, prof. dr. A. de Bruin
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Exploring the role of novel candidates in the initiation and
progression of non-alcoholic fatty liver disease

Onderzoek naar de rol van nieuwe kandidaten bij de initiatie en progressie van niet-alcoholische leververvetting

Niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) is wereldwijd de meest voorkomende oorzaak van chronische leverziekte. NAFLD omvat meerdere leverbeschadigingen, waaronder ophoping van vetten (lipiden), beter bekend als steatose, levercelschade gecombineerd met leverontstekingen (niet-alcoholische steatohepatitis (NASH)), en de formatie van beginnend of geavanceerd littekenweefsel (fibrose of cirrose). Terwijl steatose en ontstekingen van de lever omkeerbaar zijn, kan NASH zich verder ontwikkelen tot onomkeerbare ziektetoestanden, zoals cirrose en leverkanker. Daarnaast verhoogt NAFLD ook het risico op hart- en vaatziekten en is NAFLD sterk geassocieerd met overgewicht, insulineresistentie en diabetes.

Momenteel zijn er geen geneesmiddelen om NAFLD te behandelen. Om in de toekomst NAFLD toch te kunnen behandelen is er meer kennis nodig over hoe NAFLD ontstaat en hoe het zich verder ontwikkelt naar NASH en leverkanker. In zijn proefschrift toont Heida het belang aan van chronische leverontsteking bij de initiatie van NAFLD en het verhogen van het risico op hart- en vaatziekten. Zijn onderzoek laat zien dat chronische leverontsteking de aanmaak van verschillende soorten vetten in de lever stimuleert. Ook toont hij aan dat een ‘long non-coding RNA’ (lncRNA) - dat recentelijk is geassocieerd met de mate van NAFLD - geen directe rol speelt in de ontwikkeling van NAFLD. Echter blijkt wel dat dit lncRNA bijdraagt aan het ontstaan van leverkanker in een preklinisch diermodel voor leververvetting en leverkanker.

Ten slotte geeft zijn onderzoek ook meer inzicht in de processen betrokken bij de cholesterol absorptie in de darm. Deze kennis kan gebruikt worden om beter te begrijpen waarom er een grote variatie in cholesterol absorptie in de darm bij mensen is.

CV Andries Heida

Andries Heida (1993) studeerde Biomedical Sciences aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen onder supervisie van prof. A.J.A. van de Sluis en Prof. A. de Bruin. De titel van zijn proefschrift luidt: Exploring the role of novel candidates in the initiation and progression of non-alcoholic fatty liver disease.