Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof. dr. V.E. (Vincent) de Meijer: Beter preserveren, duurzaam transplanteren

Wanneer:vr 12-04-2024 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Beter preserveren, duurzaam transplanteren

De afgelopen 40 jaar werden donorlevers tot aan de transplantatie standaard bewaard (ook wel: ‘gepreserveerd’) in een koelbox met ijs. Echter, vandaag de dag is dit voor veel levers niet langer voldoende. Door een vergrijzende bevolking zijn orgaandonoren ouder en hebben ze meer bijkomende aandoeningen, hetgeen een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de organen. Tegelijkertijd neemt de kloof tussen het aanbod en de vraag naar donororganen toe. Dit zijn de uitdagingen waarmee we heden ten dage worden geconfronteerd bij levertransplantatie.

In zijn inaugurele rede spreekt professor Vincent de Meijer over het belang van innovatief onderzoek in transplantatie om uitkomsten te verbeteren. Hij zal uitweiden over het onderzoek naar het beter preserveren van donorlevers dat uiteindelijk heeft geleid tot de klinische implementatie van levermachineperfusie in Nederland: "Met behulp van machineperfusie kunnen we nu een testrit uitvoeren om de kwaliteit van risicovolle donorlevers te beoordelen, de schade die tijdens transplantatie optreedt verminderen, en de bewaartijd van donorlevers veilig verlengen om levertransplantaties standaard overdag uit te kunnen voeren".

In Groningen heeft de implementatie van machineperfusie geleid tot een netto toename van 20% in het aantal levertransplantaties, een aanzienlijke afname van complicaties, en een drastische verandering in logistiek om nachtelijke operaties grotendeels te vermijden. Tezamen heeft dit geleid tot een betere benutting van donorlevers, verminderde druk op de dienstcapaciteit buiten kantooruren, en een verbetering van de werk-privé balans waarmee de duurzame inzetbaarheid van het hele transplantatieteam verbetert. Duurzaam transplanteren dus.

De Meijer zal afsluiten met een vooruitblik op hoe hij denkt dat het vakgebied zich in de komende jaren zal ontwikkelen: "Door interdisciplinaire samenwerking en innovatief onderzoek zullen we het vakgebied van levertransplantatie verder ontwikkelen, met als doel de uitkomsten na transplantatie en de kwaliteit van leven van getransplanteerde patiënten te verbeteren".

Foto Vincent de Meijer als chirurg
Vincent de Meijer Foto: Marie Cecile Thijs (c)

Oratie: prof. dr. V.E. (Vincent) de Meijer

• Titel: Beter preserveren, duurzaam transplanteren
  • Leeropdracht: De hepatopancreatobiliaire Chirurgie en levertransplantatie voor kinderen en volwassenen
  • Faculteit: Medische Wetenschappen

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 5 april via het aanmeldformulier.

Livestream op 12 april, zie: https://www.rug.nl/about-ug/latest-news/events/digitale-oratie