Over ons Actueel Evenementen Oraties

Wanneer:vr 05-04-2024 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Hans Jonker

Op 5 april houdt Hans Jonker inaugurele rede getiteld “Stofwisseling naar de kern” waarin hij vertelt over zijn onderzoek naar moleculaire schakelaars en hoe deze gebruikt kunnen worden in de behandeling van chronische stofwisselingsziekten zoals type 2 diabetes.

Onze moderne samenleving die zich kenmerkt door een overvloed van voedsel hoog in suikers en verzadigde vetten en een laag niveau van lichamelijke activiteit heeft geleid tot een onbalans in onze stofwisseling met als gevolg een epidemie van overgewicht in de laatste decennia. Het aantal mensen met ernstig overgewicht is de afgelopen 30 jaar verdubbeld onder volwassenen, terwijl het zelfs verviervoudigd is onder kinderen. De reden dat dit bij kinderen hoger is ligt in het feit dat al voor de geboorte het overgewicht van de moeder een nadelig effect heeft op de ontwikkeling van het embryo en dat deze effecten doorwerken tot lang na de geboorte.

Overgewicht verhoogt het risico op chronische stofwisselingsziekten zoals type 2 diabetes. Het is dus van groot belang om overgewicht al op vroege leeftijd te voorkomen of te behandelen. Hans Jonker probeert te begrijpen hoe de omzetting van vetten en suikers in het lichaam precies aangestuurd wordt en gebruikt deze kennis om nieuwe aangrijpingspunten te vinden voor geneesmiddelen gericht op de behandeling van chronische stofwisselingsziekten. Hierbij focust hij zich op kernreceptoren, een familie van transcriptiefactoren die functioneren als moleculaire schakelaars. Door te begrijpen hoe deze schakelaars precies werken en welke genen ze aan- en uitzetten kunnen er nieuwe strategieën ontwikkeld worden om chronische stofwisselingziekten te behandelen.

Oratie: prof. dr. J.W. (Hans) Jonker

• Titel: Stofwisseling naar de kern
  • Leeropdracht: Moleculaire Regulatie van Stofwisseling
  • Faculteit: Medische Wetenschappen

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 29 maart via het aanmeldformulier .

Livestream op 5 april, zie: www.rug.nl/digitale-oratie