Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof. dr. S.C. (Scott) Trager: WEAVEing Through the Cosmos: An Eclectic's Guide to the Universe

Wanneer:vr 01-03-2024 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
decoratieve afbeelding
Scott Trager

Kijken in de kosmos

We leven in een verbazingwekkend tijdperk van astronomische ontdekkingen. Nieuwe instrumenten, nieuwe telescopen, nieuwe technologieën en nieuwe algoritmen stellen ons in staat om verder in het heelal en dieper in zijn processen te kijken. Scott Trager heeft het geluk gehad om mee te werken aan een aantal van deze nieuwe instrumenten, telescopen en algoritmen en ze zelfs te helpen leiden.

WEAVE: een spectroscopische onderzoeksfaciliteit

In zijn oratie beschrijft Trager WEAVE, de nieuwe spectroscopische onderzoeksfaciliteit voor de 4,2-meter grote William Herschel Telescoop op het Canarische eiland La Palma . Hij zal beschrijven welke wetenschappelijke drijfveren de afgelopen 14 jaar hebben geleid tot het bedenken, ontwikkelen en bouwen van WEAVE: zijn eigen reis door de kosmos, van sterren en gas tot de hele structuur van het heelal, en wat astronomen moeten leren om vooruitgang te boeken in het begrijpen van de vorming, samenstelling en evolutie van sterrenstelsels.

Plannen voor de toekomst

Als leider van het WEAVE Science Team zal Trager ingaan op wat het vijfjarig onderzoek van de WEAVE Survey inhoudt, in het bijzonder wat het zal betekenen voor het onderzoek naar de evolutie van sterrenstelsels. Ook vertelt hij wat hij van plan is om na dat onderzoek te gaan doen met de grootste optische telescoop ooit, die momenteel in aanbouw is in het noorden van Chili. Als de huidige wetenschappelijk directeur van NOVA, de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie, zal Trager afsluiten met een blik op de organisatie van de veldastronomie in Nederland, en hoe deze organisatie zich de komende jaren zou kunnen ontwikkelen.

Oratie: prof. dr. S.C. (Scott) Trager

• Titel: WEAVEing Through the Cosmos: An Eclectic's Guide to the Universe
  • Leeropdracht: Evolutie van Sterpopulaties in Elliptische Melkwegstelsels en Instrumentatie
  • Faculteit: Science and Engineering

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 23 februari via het aanmeldformulier.

Livestream op 1 maart, zie: www.rug.nl/digitale-oratie