UniversiteitsmuseumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Universiteitsmuseum Tentoonstellingen Eerdere tentoonstellingen

DIG IT ALL. Ervaar de archeologie van de toekomst

DIG IT ALL

DIG IT ALL onthult de grensverleggende technieken van de moderne archeologie. Ter ere van het honderdjarig bestaan van het Groninger Instituut voor Archeologie bieden wij een kijkje achter de schermen van dit fascinerende vakgebied. Archeologen maken slim gebruik van digitale technologie, zoals virtual reality, 3D-reconstructies en dronebeelden. Deze aanpak leidt tot vernieuwende mogelijkheden om te graven naar het verleden.

De tentoonstelling laat je ervaren hoe het is om zelf bij een archeologische opgraving te zijn. Door VR waan je je in graftombes uit het Oude Italië en Griekenland. 3D-reconstructies brengen de ontdekte voorwerpen, zoals kruiken en potten, tot leven. Scheepswrakken in de Noordoostpolder komen aan het licht door digitale analyse van kleine hoogteverschillen in het landschap. Digitale vergelijkingscollecties brengen de archeologie van planten en dieren in Nederland in kaart. Nog dichterbij huis staan we stil bij de Bevrijding van Groningen en tonen we oorlogsvondsten in onze eigen stad op een interactieve digitale kaart.

De tentoonstelling is voor een deel ook vanuit huis te ontdekken. Bekijk 3D-reconstructies van archeologische objecten, verken interactieve digitale kaarten en lees de verhalen achter de vernieuwende technieken binnen de archeologie.

Laatst gewijzigd:29 maart 2023 12:31