Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Bachelor Eerstejaars in Leeuwarden

Rechten studeren in Leeuwarden

Studeren in Leeuwarden, maar wel aan de RUG!
Vestiging Friesland

De Faculteit Rechtsgeleerdheid heeft sinds 1984 een eerstejaars voor studenten in Leeuwarden. Hier worden exact dezelfde vakken gegeven als in Groningen. De tentamens worden eveneens op hetzelfde moment afgenomen en op dezelfde manier. Wat is er dan zo anders aan studeren in Leeuwarden?

Kleinschalig onderwijs

De Friese eerstejaars verschilt van de Groningse door de kleine groepen waarin college wordt gegeven. Gemiddeld studeren zo’n 40 eerstejaars in Leeuwarden en dat is een groot verschil met de enkele honderden die in Groningen starten. Studeren in kleine groepen zorgt voor meer persoonlijke aandacht van de docenten en het verhoogt het groepsgevoel onder de studenten.

Het kleinschalig onderwijs is ook terug te zien in de resultaten. Uit ervaring blijkt dat het percentage studenten dat in één jaar de eerstejaars haalt in Leeuwarden hoger is ten opzichte van de Groningse studenten.

Na het studiejaar in Friesland stap je probleemloos over naar Groningen, ook als je de eerstejaars nog niet helemaal hebt afgerond.

Faciliteiten

Met ingang van het studiejaar 2019/2020 vinden de colleges plaats in het gebouw van de Campus Fryslân van de Rijksuniversiteit Groningen, het prachtige voormalige beursgebouw op de Wirdumerdijk 34 in Leeuwarden.

Dagje meelopen?

Tijdens Een Dag student Rechten bieden we jou de mogelijkheid om een dagje mee te lopen aan onze faculteit. Je maakt kennis met andere scholieren die interesse hebben in Rechtsgeleerdheid, studenten, docenten en studieadviseurs. De data waarop we een meeloopdag organiseren vind je in onze voorlichtingsagenda. We organiseren Een Dag student Rechten scholieren en studenten die er over nadenken volgend jaar met de opleiding Rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit Groningen te starten, dus voor iedereen die nu in VWO 6 zit, een eerstejaar volgt voor HBO-Rechten, SJD of MER, en voor wie nu al een VWO of HBO-p diploma op zak heeft maar een tussenjaar heeft genomen of wil switchen van studie.

Open dagen en webklassen

Voor meer informatie over de opleiding Rechtsgeleerdheid kun je ook deelnemen aan onze open dagen of webklassen. Deze worden meerdere keren per jaar aangeboden.

Laatst gewijzigd:18 december 2023 13:20