Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ellen Deckwitz wordt gastschrijver van de Rijksuniversiteit Groningen

03 mei 2017
Ellen Deckwitz. Credit: Merlijn Doomernik

Dichter en schrijver Ellen Deckwitz is de nieuwe gastschrijver van de Rijksuniversiteit Groningen. In drie lezingen en een openbaar interview zal zij zich komend najaar buigen over actuele verschuivingen in drie verschillende literaire vormen: columns., korte verhalen en gedichten. Daarnaast verzorgt zij voor een geselecteerde groep studenten werkcolleges over het schrijverschap en het bewust kiezen voor een van deze literaire genres.

Programma
Literaire genres zijn steeds in beweging. Binnen literaire vormen als columns, korte verhalen en gedichten spelen zich vandaag de dag inhoudelijke verschuivingen af. De columns van James Worthy zijn poëzie, die van Jan Dijkgraaf meer cabaret. Gedichten lijken steeds vaker op zkv’s (zeer korte verhalen) en de roman krijgt steeds meer autobiografische en essayistische elementen. In haar openbare lezingen laat Ellen Deckwitz zien hoe verschillende genres steeds meer in elkaar overvloeien en wat de gevolgen daarvan zijn voor schrijvers en lezers. Als start van haar gastschrijverschap zal Ellen Deckwitz worden geïnterviewd over haar leven en werk.

Ellen Deckwitz
Ellen Deckwitz (1982) is dichter en schrijver. Ze studeerde Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen en voltooide daarnaast een Research Master of Science in de Literatuur- en Cultuurwetenschap. Vanaf 2000 is zij actief als dichter. Ze won het NK Poetryslam in 2009 en sleepte in dat zelfde jaar de Meander Dichterprijs in de wacht. In 2011 verscheen haar debuutbundel De steen vreest mij die werd onderscheiden met de 25ste C. Buddingh'-prijs voor het beste poëziedebuut van het jaar. Daarna verschenen nog Hoi Feest en De blanke gave. Vorige jaar publiceerde zij een cursus genieten van poëzie: Olijven moet je leren lezen. Dankzij optredens in tv-programma’s als De Wereld Draait Door en een column in nrc.next is Deckwitz een aanstekelijke ambassadeur van de poëzie.

Gastschrijverschap
Sinds 1986 is aan de Rijksuniversiteit Groningen elk najaar een gastschrijver verbonden. De gastschrijver verzorgt openbare lezingen en een reeks werkcolleges. Gastschrijvers aan de Groningse universiteit waren onder meer Dick Hillenius, Doeschka Meijsing, Willem Wilmink, Monica van Paemel, Willem Jan Otten, Gerrit Krol, Nelleke Noordervliet, Bernlef, Rutger Kopland, Joost Zwagerman, Thomas Rosenboom, Bas Heijne, Koos van Zomeren, Tonnus Oosterhoff, Marjolijn Februari, Esther Jansma, Kader Abdolah, Arthur Japin, Annejet van der Zijl, Hans Aarsman, Marjoleine de Vos, Joost de Vries en P.F. Thomése.

De organisatie van het Gastschrijverschap is in handen van de RUG en Studium Generale Groningen.

Voor meer informatie:

Guus Termeer, Studium Generale Groningen, telefoon (050) 363 5464, a.j.m.termeer rug.nl,
www.rug.nl/studium

Laatst gewijzigd:14 april 2020 13:08