Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Maarten Loonen opgetogen over resultaat expeditie

31 augustus 2015
Foto Maarten Loonen

De leden van de grootste Nederlandse poolexpeditie ooit zijn teruggekeerd in Nederland. De expeditieleden werden vrijdag op Spitsbergen ontvangen door minister Koenders van Buitenlandse Zaken, die toezegde het budget voor poolonderzoek te verdubbelen.

Loonen met minister Koenders en de Noorse minister. Foto: Lydia Mensingfeld

Expeditieleider Maarten Loonen van het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen is zeer tevreden. ‘Alle doelen die gesteld waren zijn gehaald. Er is heel veelzijdig onderzoek uitgevoerd, waarbij ook oude gegevens gebruikt zijn. Er zijn nieuwe samenwerkingen ontstaan tussen poolonderzoekers, en het Nederlandse poolonderzoek is op de kaart gezet in Nederland en in Noorwegen. En of dat niet genoeg was, heeft minister Koenders als eerste toegezegd dat hij zijn budget voor poolonderzoek meer dan verdubbelt.’ Tegenover de NOS verklaarde expeditieleider Maarten Loonen dat de veranderingen op het onderzochte eiland sneller zijn gegaan dan verwacht. Voor definitieve conclusies over oorzaken en gevolgen is het echter nog te vroeg. ‘Wij gaan met heel veel werk naar huis’, aldus Loonen. ‘Het doel van de expeditie was alles van meerdere kanten te bekijken, en dat doel hebben we zeker gehaald. Ik hoop dat we met zijn allen straks een goed totaalbeeld neer kunnen zetten.

Ontvangst door minister Koenders

Vrijdag presenteerden expeditieleden op Spitsbergen hun eerste bevindingen op een symposium waar naast minister Koenders ook Noorse wetenschappers en Bea ten Tusscher, Nederlands ambassadeur in Noorwegen, bij aanwezig waren. Dick van der Kroef, directeur NWO, roemde de bijdrage en organisatie van het Arctisch centrum van de Rijksuniversiteit Groningen ten overstaan van de minister. Kamerlid Stientje van Veldhoven, ook mee op de expeditie, legde uit waarom de expeditie zo perfect getimed was op de internationale politieke agenda. Minister Koenders heeft samen met zijn Noorse collega tevens een bezoek gebracht aan het Nederlandse Poolstation in Ny-Ålesund, waar de RUG een zeer grote bijdrage aan levert.

Zie de reportage van de NOS.

NB: In tegenstelling tot eerdere berichten zijn de expeditieleden dinsdagavond niet in de tv-show van Jeroen Pauw te gast.

Laatst gewijzigd:30 maart 2020 16:32