Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Newton-Cartan gravity revisited

Newton combineren met Einstein

Roel Andringa heeft Newtons zwaartekrachtstheorie opnieuw afgeleid op een algebraïsche manier die bekend staat als de ijkprocedure. Hierdoor wordt Newtons theorie in het wiskundige jasje gestoken van Einsteins algemene relativiteitstheorie, waarin zwaartekracht als gekromde ruimtetijd wordt beschreven.

De ijkprocedure werpt nieuw licht op Newtons theorie en maakt aanpassingen en uitbreidingen van Newtons theorie eenvoudiger, onder andere een toepassing op snaren en uitbreiding met een symmetrie die naar Andringa hoopt zullen worden gevonden in experimenten met de Large Hadron Collider: supersymmetrie.  De gevonden uitbreidingen kunnen vervolgens toegepast worden in het zogenaamde holografische principe, waarin een theorie van kwantumzwaartekracht beschreven kan worden met een kwantumtheorie zonder zwaartekracht in één ruimtelijke dimensie minder.

Roel Andringa verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Hoge-energiefysica van het Van Swinderen Institute, met financiering van een Ubbio Emmius Fellowship van de RUG. Hij werkt nu als docent wiskunde aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.