Over ons Actueel Evenementen Promoties

Multi-script handwritten character recognition

Using feature descriptors and machine learning
Promotie:Dhr. O. Surinta
Wanneer:23 september 2016
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. L.R.B. (Lambert) Schomaker
Copromotor:dr. M.A. Wiering
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Multi-script handwritten character recognition

Computer leert beter lezen

Het herkennen van handgeschreven lettertekens speelt een belangrijke rol bij het omzetten van gescande documenten naar een formaat dat voor de computer begrijpelijk is. Onderzoek hiernaar heeft belangrijke toepassingen op het gebied van patroonherkenning, machinaal leren en kunstmatige intelligentie.

In zijn promotieonderzoek ontwikkelt Olarik Suringa methodes om problemen die zich voordoen bij het herkennen van handgeschreven lettertekens uit meerdere schriften op te lossen. Zijn onderzoek draagt bij aan alle verwerkingsniveaus van afbeeldingen van individuele lettertekens: van intensiteitsnormalisatie tot segmentatie, en van feature-extractie tot de uiteindelijke classificatie. Bovendien worden oplossingen aangedragen voor het herkennen van individuele lettertekens wanneer er weinig handgeschreven voorbeelden beschikbaar zijn voor elk letterteken.

Het hoofddoel van het onderzoek van Surinta is om robuuste technieken te ontwikkelen op het gebied van feature-extractie en machinaal leren voor de herkenning van handgeschreven lettertekens. De beste technieken zijn combinaties van een histogram van georiënteerde gradiënten en bags-of-visual-words. Daarnaast presenteert hij een nieuwe methode voor regelscheiding als onderdeel van de analyse van de lay-out van het document. De nieuwe technieken zijn getest op vele verschillende schriften, en de resultaten laten zien dat ze effectief zijn in de aanpak van de problemen omtrent regelscheiding en lettertekenherkenning.

Olarik Surinta verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Kunstmatige Intelligentie van onderzoekinstituut Alice, met financiering van de Mahasarakham University, Thailand. Hij ewrkt inmiddels als Lecturer aan de Mahasarakham University.