Over ons Actueel Nieuws

Looking on the bright side

The neural basis of emotion processing and regulation in groups at increased risk for psychosis
Promotie:Mw. J. (Jorien) van der Velde
Wanneer:14 januari 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A. (Andre) Aleman, prof. dr. D. Wiersma
Copromotor:R. (Richard) Bruggeman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Looking on the bright side

Emotieverwerking verloopt minder goed bij mensen met risico op psychose

Mensen met een hoger risico op het krijgen van een psychose lijken vaker problemen te ervaren met emotieverwerking en –regulatie. Deze problemen zijn niet alleen een gevolg van, maar spelen mogelijk ook een rol bij het ontstaan van psychoses. Dat concludeert Jorien van der Velde. Om te onderzoeken of mensen met een verhoogd risico op het krijgen van een psychose, net als patiënten met schizofrenie, moeilijkheden ervaren met het verwerken en reguleren van emoties onderzocht ze de neurale processen die zich afspelen tijdens emotieverwerking en –regulatie in het brein.

Als we geconfronteerd worden met een situatie die negatieve emoties oproept (een naar krantenbericht, een lekke band) dan worden verschillende emotieverwerkingsgebieden in onze hersenen actief. Een van die gebieden is de amygdala, een emotie-identificatiegebied. Vervolgens worden andere hersengebieden zoals de prefrontale cortex actief. Deze zorgen voor het interpreteren en relativeren van emotionele situaties, en remmen de amygdala vervolgens af. Dit proces werkt bij patiënten met schizofrenie niet goed, waardoor zij mogelijk meer negatieve emoties ervaren. Van der Velde onderzocht hoe mensen met een verhoogd risico op het ontwikkelen van een psychose emoties verwerken en reguleren. Ze deed dat op basis van literatuuronderzoek en eigen onderzoek.

De promovenda concludeert dat een verhoogd risico op het krijgen van een psychose inderdaad samenhangt met emotieverwerkingsproblemen: een verminderde capaciteit om emoties onder woorden te brengen, te identificeren of analyseren. Daarnaast lieten de resultaten zien dat mensen met een extra verhoogd risico op het krijgen van een psychose een verminderde neurale capaciteit hebben om hun emoties te relativeren. Vervolgonderzoek moet uitwijzen of een verminderde capaciteit om emoties te verwerken en reguleren ook de kans op het krijgen van een psychose kan voorspellen.

Jorien van der Velde (1987) studeerde Bewegingswetenschappen en Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut BCN-Brain van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Dat onderzoeksinstituut financierde het onderzoek. Van der Velde werkt op dit moment als docent aan de Hanzehogeschool Groningen.