Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr. P. de Vos: Beter en meer met suikers

Wanneer:di 30-06-2015 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Suikers staan op het moment negatief in de belangstelling. Vetzucht en de daarmee samenhangende gezondheidsproblemen worden aan toegenomen suikerverbruik toegeschreven. Wat in dit maatschappelijk debat nauwelijks aan de orde komt is dat men hier een specifiek type suiker bedoelt. Niet alle suikers zijn slecht. We moeten zelfs meer suikers eten, stelt prof.dr. Paul de Vos in zijn oratie, en op een betere manier.

Suikers zijn er in vele soorten en maten en zijn belangrijk voor onze overleving en functioneren. Er zijn suikers die gebruikt worden om cellen te beschermen in de transplantatiegeneeskunde of om de menselijke afweer te foppen. Daarnaast hebben mensen en dieren een behoefte aan bepaalde soorten suikers die de 100 triljoen bacteriën in ons maagdarmkanaal voeden. Deze bacteriën noemen we microbiota en zij helpen ons bij vertering van voedsel en ze zorgen dat onze afweer op de juiste wijze functioneert. Deze essentiële suikers - ook wel de door microbiota verteerbare suikers genoemd - eten wij in het Westen niet meer voldoende.

Het gevolg is dat de microbiota van mensen in Westerse landen er anders uitzien en minder soorten van goedaardige bacteriën bevatten. Er is waarschijnlijk een verband tussen de groeiende lijst van Westerse ziekten zoals astma, bepaalde allergieën en darmaandoeningen en de verminderde consumptie van door microbiota verteerbare suikers. Dat moet anders, vindt De Vos. Er is in het Westen te weinig aandacht geweest voor de voeding van de 100 triljoen bacteriën die samen met ons leven. Betere voorlichting en meer onderzoek naar welke suikers onze 100 triljoen bacteriën nodig hebben, lijken een noodzaak. De soorten suikers die nodig zijn, zijn waarschijnlijk verschillend voor vrouwen en mannen, en variëren per leeftijdsklasse omdat de microbiota en ook de afweer in deze groepen verschillend zijn. We moeten dus meer suikers eten en op een betere manier.

• Oratie: dhr. prof.dr. P. de Vos
  • Titel: Beter en meer met suikers
  • Leeropdracht: Immunoendocrinologie
  • Faculteit: Medische Wetenschappen