Universiteitsbibliotheek

Nieuwe collecties Adam Matthew Explorer

13 februari 2024

In Adam Matthew Explorer, een online platform voor primair bronnenmateriaal in de sociale en geesteswetenschappen, zijn vijf nieuwe collecties toegevoegd:

• 1980s Culture and Society
  • Amnesty International Archives: A Global Movement for Human Rights
  • British Newsreels, 1991-1930
  • Broadcasting America : the Rise of Mass Media and Communications
  • Royal Shakespeare Company archives (1889-2013)

Meer informatie over de toegevoegde collecties:

1980s Culture and Society

Een gevarieerde en veelzijdige bron, samengesteld uit archiefcollecties uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Canada. Materiaal geproduceerd door linkse organisaties en ondervertegenwoordigde groepen, wordt gepresenteerd naast overheidsdocumenten en mainstream media om de belangrijkste sociale, culturele en politieke zorgen van het decennium te laten zien.

Amnesty International Archives: A Global Movement for Human Rights

Het archief van Amnesty International uit de tweede helft van de twintigste eeuw. De collectie bevat notulen, rapporten, correspondentie, verslagen uit de eerste hand, publiciteitsmateriaal en circulaires met betrekking tot mensenrechtenschendingen van allerlei aard in alle delen van de wereld.

British Newsreels, 1991-1930

Journaals geproduceerd door de Topical Film Company uit de collecties van het BFI en de Imperial War Museums

Broadcasting America : the Rise of Mass Media and Communications

De archieven David Sarnoff, president van de Radio Corporation of America (RCA) De archieven in deze bron geven inzicht in de invloed van omroepinnovaties op reclame, consumentencultuur, wereldwijde conflicten en de ruimtewedloop. De persoonlijke papieren van Sarnoff, afkomstig uit Hagley Museum and Library, worden aangevuld met officiële en juridische bedrijfsdocumenten, handelscatalogi en advertenties. De sectorpublicaties uit de Special Collections and University Archives van de Universiteit van Maryland volgen de veranderende relatie tussen omroepen, wetgevers en een nieuw massapubliek, met debatten over censuur, ethiek, marketingtechnieken en de invloed van uitzendingen op demografische groepen zoals kinderen.

Royal Shakespeare Company archives (1889-2013)

De collectie documenteert de uitvoeringsgeschiedenis van het RSC door middel van regieaanwijzigen en aanvullende documentatie zoals kostuumontwerpen en foto's.

Elke archiefcollectie gaat vergezeld van een inleiding, onderzoeksinstrumenten (zoals een chronologie) en essays door of interviews met redacteuren of onderzoekers.

Laatst gewijzigd:20 februari 2024 10:42