Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Grote belangstelling voor onderzoek naar langdurig gebruik antidepressiva

Juiste behandeling kiezen is goed voor gezondheid én portemonnee
20 juli 2012

Mensen met terugkerende depressies krijgen doorgaans jarenlang antidepressiva voorgeschreven. Aan de Rijksuniversiteit Groningen wordt dit langdurig gebruik van antidepressiva onderzocht, waarbij het vooral gaat om de vraag of mensen kunnen afbouwen of juist door moeten slikken na herstel van een depressie. De belangstelling om aan het onderzoek mee te doen is groot; afgelopen maand is de 4000ste aanmelding gescreend.

In 2011 werden in Nederland 259 miljoen dagdoseringen antidepressiva verstrekt. De jaarlijkse kosten daarvan bedragen ongeveer 121 miljoen euro. Bijna de helft van deze kosten ontstaat door antidepressiva die wél bij de apotheek wordt opgehaald, maar vervolgens niet worden gebruikt. ‘Kostenbesparing is dus mogelijk,’ zegt onderzoeker Gerard van Rijsbergen. ‘Eerder onderzoek laat bovendien zien dat zeventig procent van de mensen die antidepressiva gebruiken, die niet op de juiste wijze gebruiken. Dat vergroot de kans op terugkeer van een depressie.’

Wat werkt het best voor wie

Klinische psychologen van de Rijksuniversiteit Groningen werken daarom aan een grote landelijke studie met de vraag op welke wijze mensen antidepressiva langdurig gebruiken. Van Rijsbergen: ‘Onderzocht wordt wat het beste werkt voor wie. Mogelijk kan een specifieke groep mensen het gebruik van antidepressiva afbouwen als zij een psychologische training krijgen. Maar voor andere mensen kan het juist beter zijn om langer door te slikken om optimaal beschermd te blijven tegen terugval.’

Kostenbesparing

Het onderzoek kan resulteren in een vermindering van het gebruik van medicatie. Behalve dat patiënten daar baat bij hebben, kan dit een grote kostenbesparing voor de gezondheidszorg opleveren.

Alternatieve behandeling

Op de afdeling Klinische Psychologie wordt ook onderzoek verricht naar de vraag of een alternatieve behandeling via het internet en mobiele telefonie bescherming biedt tegen depressie.

Aanmelden
Patiënten die hersteld zijn van depressies in het verleden, maar nog wel steeds een antidepressivum gebruiken of interesse hebben een preventieve training via internet en telefoon kunnen zich aanmelden via doorbreekdepressie gmail.com of tel. 06-39616754 (zie ook www.doorbreek-depressie.nl). Afgelopen maand is de 4000ste aanmelding gescreend, maar er is nog steeds ruimte voor meer deelnemers.

Noot voor de pers

Meer informatie: drs. Gerard van Rijsbergen, tel. 06-39616754, e-mail: g.d.van.rijsbergen rug.nl

Laatst gewijzigd:14 september 2023 15:40